– Vi har jobbet mot rederi, leverandører, samarbeidspartnere, bank og lokale myndigheter. Mange. Det viste seg å være vanskelig å få noen til å dekke opp for gammel akkumulert gjeld. Rett og slett leit, sier Anders Straumsheim ved Fosen Yar til Kystens Næringsliv.

Straumsheim er administrerende direktør ved konkursrammede Fosen Yard. Verftet har bygget båter siden 1970-tallet, og vært i konkurs før. Sist gang i 2015.

Litt før jul skrev Kystens Næringsliv om ny kontrakt, på toppen av store fergeombygginger. Gjeld over tid tok imidlertid knekken på verftet denne gangen.

Prosessen som nå endte i konkursbegjæring har pågått «et par uker» allerede. Den har vært intens, røper Straumsheim.

Uten at det har gitt noen god løsning. Fosen Yard dro med seg et underskudd på 80 millioner gjennom 2021 og 2022. Da konkursbegjæringen i januar 2024 var et faktum var samlet gjeld på over 100 millioner kroner.

Mye aktivitet

Straumsheim ringer Kystens Næringsliv tilbake i det som høyst trolig blir en lang dag med møter.

– Her er mye aktivitet over alt, og vi skal akkurat nå i møte med bostyret.

Det er ikke første gang verftet møter veggen. Verftet gikk konkurs også i 2015, men kom seg på beina igjen. Det er også målet denne gangen.

Frem til nå har selskapet hatt 132 ansatte. Bostyrer Ronald Eriksen Brevik sier at de ansatte vil bli sagt opp av konkursboet, men at det om noen dager vil avholdes et informasjonsmøte med dem med informasjon om prosessen, ifølge E24.no.

Det var avisen Fosna-Folket som først omtalte saken.

Ferge-smell

– Hva var den utløsende faktoren for konkursen?

– Vi har hatt en to–tre store ombyggingsprosjekter forrige år, der ingen har bidratt positivt, forteller Straumsheim til Kystens Næringsliv.

Verftslederen sikter blant annet til to større elektrifiseringsoppdrag for rederiet Torghatten Nord, fergene «Malangen» og «Barøy». Det er spesielt det siste oppdraget som fikk det til å tippe over, forteller han. Heller enn å peke på høye renter og generell dyrtid, peker han på uforutsigbarhet.

Fosen Yard. Foto: Fosen Yard

– Ingen ombyggingsprosjekter er like. Båten kom i august, og kontrakten ble inngått for et år siden. Hovedsaken er at det nok ble gjort en feilvurdering av arbeidsomfanget på ombyggingen. Store utfordringer på scope og omfang.

Vant med svingninger

Mange av de ansatte har vært lenge på verftet.

– Flere har vært her i flere tiår. De er vant med svingninger i denne næringen. Både de og vi håper at det kan la seg gjøre å komme i gang igjen på litt sikt, sier Straumsheim.

Oskar Andre Småvik er ordfører i Indre Fosen kommune. Foto: Høyre

Indre Fosen-ordfører Oskar Andre Småvik sier til Kystens Næringsliv at situasjonen «først og fremst er veldig trist».

– Fosen Yard er en hjørnestensbedrift som betyr veldig mye for Indre Fosen.

Fosen Yard ligger i tettstedet Rissa, som har drøyt 6600 av Indre Fosens 10.000 innbyggere.

– Hva gjør kommunen for de som nå har mistet jobben?

– Vi må stille med det apparatet vi har med både rådgiving og NAV. Det er noe vi skal drøfte i møter utover dagen i dag.

For de 132 ansatte som nå står uten arbeid, kan nærliggende industri være en tenkt mulighet for videre jobb. Verftssjef Straumsheim håper det ordner seg også for de ansatte.

– Det finnes nok litt industri rundt, men det fleste har nok lyst til å videreføre arbeidet her.

– Hva med pågående prosjekter?

– Vi må se om det kan finnes en løsning. Først og fremst må vi rydde opp her for alle berørte parter. Der er håp og vilje, men akkurat nå er det litt tidlig å spekulere.

God ordrereserve

Spekulere vil heller ikke ordfører Småvik. Han minner samtidig på at verftet hadde god ordreservere da det gikk konkurs. Nå håper han på fortsatt drift.

– Jeg håper det blir så kort som mulig. Vi kjenner godt til næringslivet rundt og aktører som kan bidra, og intensjonen er at virksomheten kommer i gang igjen.

– Noen konkrete henvendelser?

– Det er tidlig, og jeg kan ikke gå i detaljer om noe.

Kommunen ble involvert i konkursprosessen fire dager forut, forteller han.

– Vi har hatt dialog siden den tid, og har prøvd å se på mulighetsrommet til kommunen. Vi jobber fortsatt med det, men har ingen quick fix.