Dette er fartøy verftet bygger for det tyske rederiet Bernhard Schulte Offshore.

Hav-datter

Fosnavåg-selskapet Norwegian Greentech er leverandør av vannrensesystemer, og produksjonen vil foregå ved hovedkontoret. Selskapet er et datterselskap av Hav Group ASA, som er notert på Euronext Growth i Oslo.

Kontraktens verdi er ikke oppgitt, heter det i en pressemelding.

– Vi er stolte av teknologien vår og de betydelige miljø- og kostnadsgevinstene den gir til redere. Derfor mener vi systemet vårt passer godt til de mange drivstoffeffektive funksjonene som disse CSOV-ene vil utstyres med, sier Børge Gjelseth, salgs- og markedsdirektør i Norwegian Greentech i meldingen.

Avtalen omfatter rensesystemer for ballastvann for de to konstruksjonsstøttefartøyene NB320 og NB321, som skal benyttes i havvindindustrien. Fartøyene skal stå klar i 2025.

Klar for metanol

Designen er Ulstein SX222, og fartøyene får hybrid, batteridrevet fremdrift og vil være klare for metanol som drivstoff for CO₂-nøytral drift.

Norwegian Greentech skal levere energieffektive rensesystemer for ballastvann med UV-lys og filtre, ifølge pressemeldingen ideelle for trange motorrom.

Lars-Tore Lynge er salgssjef i Norwegian Greentech. Foto: Siv-Elin Nærø

Ulstein-gruppen har ansvar for design og konstruksjon. Kontrakten inkluderer opsjoner for ytterligere fire fartøy. Skipene, 89,6 meter lange og 19,2 meter brede, er tilpasset behovene til det tyske rederiet, med enkeltlugarer for 110 personer og kapasitet for totalt 132 personer.

Det er ikke første gang Hav-datteren leverer til Ulstein.

– Vi har levert en rekke BWTS-systemer til Ulstein Verft opp gjennom årene og er derfor godt kjent med kvalitetskravene som stilles til oss, sier Lars-Tore Lynge, salgssjef i Norwegian Greentech.