FuelEU i Norge blir forsinket

På grunn av forsinkelser i prosessen med å innlemme FuelEU Maritime-forordningen i EØS-avtalen, er det sannsynlig at dette ikke skjer innen 1. januar 2025.

Alf Tore Sørheim.
Alf Tore Sørheim.Foto: Sjøfartsdirektoratet

Dette skyldes at EØS-komiteen ikke har godkjent regelverket innen den planlagte fristen.

– Forordningen, vedtatt i EU i september 2023, har som mål å øke bruken av fornybare og lavkarbondrivstoff i maritim transport, med virkning fra 1. januar 2025, sier konstituert sjøfartsdirektør Alf Tore Sørheim i en pressemelding.

Dette bør du vite:

  • Den norske forskriften kan tidligst tre i kraft etter EØS-komiteens beslutning.
  • Forsinkelsen gjør at norske og islandske havner vil bli ansett som tredjelandshavner fram til innlemmelsen skjer, noe som påvirker FuelEU-regnskapet.
  • Fra 1. januar 2025 vil kun halvparten av energiforbruket mellom norske/islandske havner og EU havner telle i regnskapet.
  • Sjøfartsdirektoratet oppfordrer rederier til å forberede seg på EU-fristene, selv om den norske forskriften er forsinket.
  • Næringen uttrykker bekymring for hvordan forsinkelsen vil påvirke operasjoner, men Sjøfartsdirektoratet arbeider for å gi nødvendig informasjon til berørte aktører.
  • Regelverket ble på høring i Norge fra august til oktober 2024, men den nødvendige EØS-godkjenningen er ventet å komme etter 1. januar 2025.
(Vilkår)
Publisert 9. December 2024, kl. 11.03Oppdatert 9. December 2024, kl. 11.15
Sjøfartsdirektoratet