Full strid: Har brutt kontrakt på milliardbåt, vil bruke et annet norsk verft

Stig Remøy og Rimfrost har brutt kontrakten med verftet Westcon om bygging av en ny krilltråler til én milliard kroner. Westcon har foreløpig ikke hørt noe om kontraktsbruddet.

Stig Remøy og Thore Veddegjerde da skroget ble sjøsatt ved det tyrkiske verftet Tersan.
Stig Remøy og Thore Veddegjerde da skroget ble sjøsatt ved det tyrkiske verftet Tersan.Foto: Privat

Pengetvisten mellom de to partene har lenge vært kjent. Rimfrost Holding opplyser i egen årsmelding for 2022 at de har brutt kontrakten.

– Selskapet har en tvist med et norsk byggeverft vedrørende ferdigstillelsen av nybygget i Norge. Kontrakten med skipsverftet er kansellert og kanselleringsoppgjør vil gjennomføres i henhold til kontraktens tvistemekanismer, heter det i årsmeldingen. Stig Remøy vil ikke si noe ytterligere utover det som er skrevet i årsmeldingen.

Ukjent for Westcon

En ferierende daglig leder Jarle Christian Sørhaug i Westcon Group sier til Kystens Næringsliv at han ikke har fått informasjon om kontraktskanselleringen.

– Det har jeg ikke hørt noe om. Det har hele veien vært dialog med Rimfrost om saken, og vi håper å komme til en løsning, sier Sørhaug.

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med Stig Remøy for å få kommentar til kanselleringen. Remøy sier at han ikke ønsker å uttale seg siden dette er en sak som fortsatt pågår.

Han vil heller ikke si noe om hvor fartøyet skal ferdigstilles.

Det blir imidlertid i Norge, ifølge opplysningene fra årsrapporten.

– Nybygget vil bli ferdigstilt hos et annet norsk verft. Forventet levering er mot slutten av 2023.

Står i Tyrkia

Nybygget, som vil være det største og dyreste i Westcons historie, skulle vært klart til bruk i 2022. Fortsatt står imidlertid skroget ved verftet Tersan i Tyrkia.

Det meldte NRK tidligere i sommer.

Verken Remøy eller Sørhaug vil kommentere dialogen som har vært mellom partene ytterligere, selv om Sørhaug altså fortsatt har et håp om å komme til en minnelig løsning.

Stolt da prosjektet ble lansert

Da skroget til nybygget ble sjøsatt ved Tersan-verftet i november 2021, opplyste Stig Remøy til Fiskeribladet at han var stolt over milepælen de hadde nådd.

– Dette er det eneste fartøyet i verden der både helsekost og kosttilskudd blir produsert om bord umiddelbart etter fangst. Vi tror at skipet vil revolusjonere krillfiske i Antarktis, uttalte Remøy i en pressemelding da det ble kjent at rederiet hadde valgt et Kongsberg-design for det nye fartøyet.

Minimale utslipp, varmegjenvinning fra eksos og høy grad av elektrifisering skal være noen av nyvinningene på nybygget.

(Copyright)
Publisert 9. August 2023, kl. 13.18Oppdatert 11. August 2023, kl. 05.04