Pengetvisten mellom de to partene har lenge vært kjent. Rimfrost Holding opplyser i egen årsmelding for 2022 at de har brutt kontrakten.

– Selskapet har en tvist med et norsk byggeverft vedrørende ferdigstillelsen av nybygget i Norge. Kontrakten med skipsverftet er kansellert og kanselleringsoppgjør vil gjennomføres i henhold til kontraktens tvistemekanismer, heter det i årsmeldingen. Stig Remøy vil ikke si noe ytterligere utover det som er skrevet i årsmeldingen.

Ukjent for Westcon

En ferierende daglig leder Jarle Christian Sørhaug i Westcon Group sier til Kystens Næringsliv at han ikke har fått informasjon om kontraktskanselleringen.

– Det har jeg ikke hørt noe om. Det har hele veien vært dialog med Rimfrost om saken, og vi håper å komme til en løsning, sier Sørhaug.

Kystens Næringsliv har vært i kontakt med Stig Remøy for å få kommentar til kanselleringen. Remøy sier at han ikke ønsker å uttale seg siden dette er en sak som fortsatt pågår.

Han vil heller ikke si noe om hvor fartøyet skal ferdigstilles.

Det blir imidlertid i Norge, ifølge opplysningene fra årsrapporten.

– Nybygget vil bli ferdigstilt hos et annet norsk verft. Forventet levering er mot slutten av 2023.

Står i Tyrkia

Nybygget, som vil være det største og dyreste i Westcons historie, skulle vært klart til bruk i 2022. Fortsatt står imidlertid skroget ved verftet Tersan i Tyrkia.

Det meldte NRK tidligere i sommer.

Verken Remøy eller Sørhaug vil kommentere dialogen som har vært mellom partene ytterligere, selv om Sørhaug altså fortsatt har et håp om å komme til en minnelig løsning.

Stolt da prosjektet ble lansert

Da skroget til nybygget ble sjøsatt ved Tersan-verftet i november 2021, opplyste Stig Remøy til Fiskeribladet at han var stolt over milepælen de hadde nådd.

– Dette er det eneste fartøyet i verden der både helsekost og kosttilskudd blir produsert om bord umiddelbart etter fangst. Vi tror at skipet vil revolusjonere krillfiske i Antarktis, uttalte Remøy i en pressemelding da det ble kjent at rederiet hadde valgt et Kongsberg-design for det nye fartøyet.

Minimale utslipp, varmegjenvinning fra eksos og høy grad av elektrifisering skal være noen av nyvinningene på nybygget.