Går glipp av 32 millioner: – Som et slag i ansiktet
To bergenske gründere vurderer nå å selge Gaddafis gamle luksusyacht «Che Guevara» ut av landet. Siste håp er en klage på manglende Enova-støtte.
Nylig delte Enova ut 1,2 milliarder kroner til maritime selskaper som ønsker å bygge og utvikle hydrogen- og ammoniakkfartøy.
En av dem som søkte var selskapet bak selskapet Green Yacht, hvor blant annet Corvus og Greenstat er eiere. Utviklerne ønsker å sette fart i den norske hydrogensatsingen.
Primus motorer i selskapet er de to gründerne Guillermo Berger og Per Erik Berger som kjøpte den gamle luksusyachten til Gaddafi, for å forvandle den til et hydrogendrevet fartøy.
Kontant avvist
De har holdt på i 10 år å utvikle båten. Men nå begynner pengene i prosjektet å renne ut.
Derfor hadde de håpet på millionstøtte fra Enova til å ferdiggjøre prosjektet.
Men Enova sa nei i forrige uke.
– Vi ble sjokkert da vår hydrogen-søknad om 32 millioner ble avvist av Enova. Altså; vi fikk ikke avslag, men tydeligvis har vi ikke fylt ut søknaden slik den skulle. Avvist er verre. Vi er ikke enige i avgjørelsen, og har sendt inn en klage. Så blir det opp til styret hos oss og avgjøre veien videre. Men dette var et slag i ansiktet, sier Guillermo Berger, til Kystens Næringsliv.
Tusenvis med arbeidstimer
Gründerne fra Bergen har på mange måter vært forut sin tid med hydrogensatsingen sin.
Det kan være en av årsakene til manglende, statlig støtte, forteller Guillermo.
Guillermo Berger
Så legger han til:
– Vi kan bevise den mest kostnadseffektive løsningen. Denne avvisningen bremser utviklingen av norsk industri, sier han engasjert.
De to brødrene fra Bergen har i 10 år jobbet med å forvandle Gaddafis gamle luksusyacht «Che Guevara» om til et verdens første hydrogendrevne yacht.
Båten er fremdeles en 30 meter lang Sunseeker Predator 95.
Det gjenstår en del arbeid før båten kan sjøsettes. Innredning med alt av elektrisk arbeid må fullføres. Arbeid med motorer og drivverk må sluttføres. Maskinrommet med hydrogentanker og brenselsceller må på plass.
Yachten ligger i opplag Bergen, og det koster også titusenvis av kroner i måneden.
– Nå gjenstår sjarmøretappen, men vi trenger Enovas støtte for å fullføre prosjektet, sier Berger.
Han legger til:
– Uten frisk kapital vil dette prosjektet stoppe helt opp. Båten vil da legges ut for salg. For oss som brenner for det grønne skiftet og hydrogen som drivstoff, vil det være en trist dag. Det gjelder også for alle dem i maritim næring som ønsker å lære å ta i bruk denne type teknologi, sier Berger.
Etter det Kystens Næringsliv erfarer, er det store sjanser for at Gaddafi-båten forsvinner ut av landet – dersom prosjektet strander på grunn av manglende økonomi.
Målet er fremdeles bli først i verden med en båt som fosser lydløst av gårde i 100 fot høy hastighet uten fossile energikilder som støtteløsning, forteller Berger.
– Båten vil være en teknologidemonstrator som baner vei for andre prosjekter. Green Yacht ser derfor fram til å skape et nullutslippsfartøy som vil legge grunnlaget for andre hydrogendrevne båter, sier Guillerno Berger.
Men den entusiastiske gründeren legger imidlertid til, litt bekymret: