Går mot strømmen: Satser 150 millioner på ny drivstoff-pilot

De ser utfordringer med ammoniakk som drivstoff. Nå bygger rederiet om et av sine LNG-drevne skip med ny Wärtsilä-teknologi. Men det er flere skjær i sjøen.

Operasjonsingeniør Magnus Møkster hos Simon Møkster Shipping. Han har større tro på karbonfangst på eksisterende LNG,- og diesel-fartøy, enn å bygge om til blant annet ammoniakk-løsninger. Første skip med karbonfangst kommer i 2026 fra Stavanger-rederiet.
Operasjonsingeniør Magnus Møkster hos Simon Møkster Shipping. Han har større tro på karbonfangst på eksisterende LNG,- og diesel-fartøy, enn å bygge om til blant annet ammoniakk-løsninger. Første skip med karbonfangst kommer i 2026 fra Stavanger-rederiet.Foto: Privat.

Hos rederiet Simon Møkster Shipping er de ikke så begeistret for ammoniakk som drivstoff på sine fartøy.

Les også denne saken:
– Det er et stort søkelys og mye «hype» på nye, grønne drivstoff som ammoniakk. Men vi mener at dette drivstoffet være for tidlig for skipsfarten de neste 10 årene, sier operasjonsingeniør Magnus Møkster til Kystens Næringsliv.

Møkster minner om at tilgangen på ammoniakk er usikker, og det fortsatt er umoden teknologi.

– Derfor prioriterer vårt rederi på karbonfangst om bord på eksisterende fartøy med LNG og diesel. Det er et realistisk alternativ for å redusere utslippene

Han legger til at det betyr store ombygginger av eksisterende flåte.

– Det blir flere «plusser» enn «minuser» med karbonfangst. Men det har selvsagt noen utfordringer vi jobber med også. Der har vi en god dialog med norske leverandører, sier Møkster.

Studien viser at det er praktisk mulig å fange opptil 70 prosent av CO₂-utslippene ved å bruke karbonfangst med aminosyrer.

Magnus Møkster

Det er mange ulike løsninger for utslippsfrie, eller tilnærmet utslippsfrie drivstofftyper. I tillegg må en skille mellom kjemikalietankere som seiler over hele verden, nærtrafikk, bulk og offshorefartøy.

Og det er ingen fasit på hvilket drivstoff som er mest lønnsomt nå, og om noen år – mener et annet rederi.

En miks av drivstoff

Administrerende direktør i Grieg Maritime Group, Matt Duke, har en pragmatisk tilnærming til bruken av ammoniakk om bord.

Selv om rederiet har satset mye på fartøy som kan håndtere ammoniakk, er drivstoffet bare en del av bildet. Hovedmålet er kutt i forbruk og utslipp – uavhengig av teknologi.

– Vi ser for oss at fremtidens shipping vil ha en miks av drivstoff, og legger opp til at de skipene vi nå bygger kan håndtere en slik fremtid. Ammoniakk vil trolig være ett av disse drivstoffene, men vi utelukker ingen alternativer, sier han til Kystens Næringsliv.

Fremover handler det om å lære og utvikle ny teknologi gjennom satsing på kystflåten.

– Vi har tro på at det skal hjelpe oss å utvikle grønne korridorer for den havgående flåten i fremtiden.

– Hva skal sikre reduksjon i utslipp på kort sikt?
Matt Duke, administrerende direktør i Grieg Maritime Group.Foto: Grige Maritime Group

– På kort sikt er det avgjørende for oss at vi fortsetter å investere i å gjøre skipene våre mer energieffektive selv med dagens drivstoff, avslutter Duke.

Rimeligste løsningen

Tilbake til rederiet Simon Møkster. De har staket ut sin kurs.

Den heter karbonfangst.

Langs kysten er diesel kombinert med batteri på full fart inn blant bulkrederiene, for eksempel.

Men de store kjemikalietakerne til Odfjell utvikler en ny seilteknologi kombinert med dieselmotorer som gir mindre utslipp.

Kort sagt; det finnes ingen felles løsning for én type drivstoff som passer alle.

Men Simon Møkster rederi har ikke tid til å vente.

I mellomtiden har de fått hjelp av Wärtsila til å utvikle karbonfangst-teknologi på sine eksisterende fartøy.

– Vi er på vei mot en framtid med helt utslippsfrie skip innen 2050, men vi kan ikke vente til da. Vi må begynne å jobbe med eksisterende fartøy for å redusere utslippene raskt. Halvparten av all karbonutslipp fra skipsfarten i 2050 vil komme fra fartøyene som allerede er i drift.

– Hva er status på karbonfangstteknologien hos dere?

– Vi har undersøkt karbonfangst som en løsning for vår flåte. Teknologien er lovende, og vi har gjennomført en mulighetsstudie på et PSV-skip, Stril Barents, som opererer ut fra Hammerfest.

Studien Møkster viser til sier at det er praktisk mulig å fange opptil 70 prosent av CO₂-utslippene ved å bruke karbonfangst med aminosyrer.

– Dette kan være en kostnadseffektiv løsning sammenlignet med ammoniakk, og vi har fått støtte fra Enova for å gjennomføre en pilot. Planen er å installere karbonfangstanlegg på vårt første skip sommeren 2026, sier Møkster.

– Hva koster det å bygge om et skip med karbonfangst?

– Ombyggingen vil koste mellom 100 og 150 millioner kroner, per skip. Dette inkluderer både modifikasjoner til skipet og installasjon av karbonfangstteknologi.

Møkster tror det er vel anvendte penger for å drive norsk teknologi videre inn mot grønn skipsfart.

Fremdeles en del utfordringer med avfallet

En stor utfordring er hva Møkster og alle som går for karbonfangstteknologi, er hva de skal gjøre med CO₂-en etter at den er fanget.

Det beste alternativet er permanent lagring i gamle oljefelt i Nordsjøen, men plass er en knapp ressurs. Møkster peker også på politiske og kommersielle utfordringer med å få tilgang til feltene.

– Sammenlignet med Danmark har Norge lavere politiske ambisjoner når det gjelder utslippsreduksjon, og vi ser at det kan være lettere å implementere løsninger der. Her hjemme er politikerne mer opptatt av å støtte ammoniakk-drivstoffløsninger, sier han.

I alt må Simon Møkster kvitte seg med 3000 tonn CO₂ årlig.

– Er Simon Møkster Rederi først ute med denne teknologien?
– Så vidt jeg vet er vi første offshorerederi som har kommet så langt med karbonfangst at den settes ut i live på fartøy. Det finnes noen andre rederier, som Solvang, som har startet med lignende teknologi, men de er fokusert på kjemikalietankere. Vi er i en tidlig fase, men ser på dette som en viktig løsning for å redusere utslippene fra vår flåte.
Les også hva forskerne mener om karbonfangst:
(Vilkår)
Publisert 22. January 2025, kl. 04.30Oppdatert 22. January 2025, kl. 11.06
GriegSimen Møkster ShippingMagnus Møkster