Går mot strømmen: Satser 150 millioner på ny drivstoff-pilot

De ser utfordringer med ammoniakk som drivstoff. Nå bygger rederiet om et av sine LNG-drevne skip med ny Wärtsilä-teknologi. Men det er flere skjær i sjøen.

Operasjonsingeniør Magnus Møkster hos Simon Møkster Shipping. Han har større tro på karbonfangst på eksisterende LNG,- og diesel-fartøy, enn å bygge om til blant annet ammoniakk-løsninger. Første skip med karbonfangst kommer i 2026 fra Stavanger-rederiet.
Operasjonsingeniør Magnus Møkster hos Simon Møkster Shipping. Han har større tro på karbonfangst på eksisterende LNG,- og diesel-fartøy, enn å bygge om til blant annet ammoniakk-løsninger. Første skip med karbonfangst kommer i 2026 fra Stavanger-rederiet.Foto: Privat.
Publisert 22. January 2025, kl. 04.30Oppdatert 22. January 2025, kl. 11.06
GriegSimen Møkster ShippingMagnus Møkster