Gigantisk skandaleskip endelig klar for jobb

Det er store dimensjoner over Norges største produksjonsskip, «Johan Castberg». Det er det også over feil og forsinkelser.

Johan Castberg ved Aker Solutions på Stord.
Johan Castberg ved Aker Solutions på Stord.Foto: Equinor

Det er heller ikke mindre dimensjoner over oljefeltet fartøyet skal betjene når det snart setter kursen fra Aker Solutions på Stord til rundt 100 kilometer nord for Snøhvit-feltet i Barentshavet.

Oppstart der skulle imidlertid allerede skjedd høsten 2022.

Se video av fartøyet i 2022 (video: Aker Solutions):

Store oppgaver

Oljefeltene Skrugard, Havis og Drivis ligger på nærmere 400 meters dyp, med rundt syv kilometer mellom de to siste funnene.

Det krever 30 brønner fordelt på 10 bunnrammer og to satellittstrukturer, ifølge Equinor. Hele prosjektet skal sysselsette 1700 årsverk, 500 av disse i Nord-Norge.

– På havoverflaten vil man se et oppankret produksjonsskip, men det er under vann at den virkelige størrelsen på feltet blir synlig, uttaler Equinor selv på egne sider.

Arbeidsfartøyet er i prinsippet en oljeplattform på kjøl, og skal betjene olje- og gassfeltet Johan Castberg. Skipet har også fått navnet «Johan Castberg» etter den norske stortingsmannen, republikaneren, juristen og forkjemperen for prinsippet om at fellesskapet skal eie naturressursene: Johan Castberg.

Norges største

«Johan Castberg» – skipet – er med helikopterdekket forut hele 313 meter langt, og altså Norges største offshorefartøy.

For å illustrere størrelsen: Om du legger alle 167 stortingsrepresentanter etter hverandre, vil du likevel ha plass til et gjennomsnittlig politisk utvalg på ti personer om bord – med tre innleide konsulenter i hekken.

Selve skroget er bygget i Singapore, og ikke uten massive kontroverser. I 2021 ble det oppdaget kvalitetsavvik ved sveisearbeidet. I sum, sammen med utsettelser under pandemien, ga det to år med forsinkelser.

– Smitteverntiltak og redusert tilgang på arbeidskraft i forbindelse med covid 19-pandemien rammet prosjektet både i Singapore, der skrog og boligkvarter til produksjonsskipet ble bygget, og på norske verft som bygde modulene til produksjonsanlegget, heter det fra Equinor.

Nærmere 2000 arbeidere ved Stord-verftet har siden den tid jobbet døgnkontinuerlig med å ferdigstille skipet. Kostnadstapene er enorme. Ifølge NRK er det snakk om over 100 milliarder kroner i tapte inntekter fra oljefeltet.

Massiv kritikk

Kritikken mot prosjektgjennomføringen har vært massiv, og blant områdene som Equinor nå skal lære av finner en prekvalifiseringsprosess for nye leverandører, praksis for oppfølging og risikohåndtering på byggested, rekrutteringsprosess til oppfølgingsteam og bygging av lag.

Johan Castberg ved verftet i Singapore.Foto: Equinor

Tirsdag var det imidlertid og endelig ferdig-markering på utrustingsverftet Aker Solutions på Stord, der både finansminister Vedum, Equinors konsernsjef Anders Opedal og Aker-toppene Øyvind Eriksen og Kjetel Digre deltok.

Fartøyet forlater først Stord til sommeren, og oppstart ved oljefeltet blir i fjerde kvartal i 2024. Da bør fartøyet også ha livsløpsstandard: brønnene er antatt å kunne gi 220.000 fat olje hver dag i 30 år fremover.

Det blir med forsynings- og helikopterbase i Hammerfest og driftsorganisasjon og hjemmehavn i Harstad.

(Copyright)
Publisert 9. May 2024, kl. 03.00Oppdatert 9. May 2024, kl. 03.00