Gikk i fjæresteinene: Nå er synderen tatt
Onsdag mistet lasteskipet Kvitsand all motorkraft på vei gjennom Skatestraumen. Grunnen var en «liten tass» til under hundrelappen som sluttet å fungere.
Ingen sjøfolk kom fysisk til skade under motorstansen. Men det var ikke langt unna.
Lasteskipet Kvitsand unngikk skader i skroget, og kunne seile videre for egen maskin etter en dramatisk time i fjæresteinen.
Skipet er 110,7 meter langt og 14 meter bredt.
Først ut for å redde skipet var fiskebåten «Vestbris».
Etter hvert kom redningsbåten «Simrad Buholmen» og fikk hjulpet til i slepeoperasjonen.
Synderen er avslørt
Kvitsand er eid av Berge rederier. I alt har de ni lasteskip i porteføljen.
Han legger til at mannskapet heldigvis fikk fart på motoren etter en times tid.
Mannskapet gjorde alt rett
Skipet trengte ikke å gå innom verksted.
– Det er ofte slik at «liten tue velter stort lass». Denne gang var det etter det jeg erfarer en liten del til et par tikroner som kunne medført store skader. Heldigvis fikk mannskapet reparert røret relativt raskt, sier Berge.
Han er godt fornøyd med hvordan mannskapet opptrådte i havarisituasjonen.
– Både skipper og mannskapet gjorde alt riktig da motoren stanset. Ved å forsøke en sving hindret de at lasteskipet nærmet seg land enda raskere. Det kunne ført til en enda mer dramatisk situasjon i grunnstøtingen, sier han.
Øyvind Berge
Kunne ikke hive anker
Noen av Kystens Næringslivs lesere har reagert på hvorfor ikke Kvitsand kastet anker for å unngå å renne inn i fjæresteinene.
Forklaringen er enkel, forteller Berge.
– Det er mange kabler på bunnen av Skatestraumen. Vi tok ingen sjanser med å ødelegge noen av dem, og løste heller denne hendelsen på en kontrollert måte ved å styre skipet inn mot fjæresteinene. Men dette var en skummel situasjon jeg ikke trenger å oppleve igjen, sier Berge til Kystens Næringsliv.
(Copyright)