Gikk i fjæresteinene: Nå er synderen tatt

Onsdag mistet lasteskipet Kvitsand all motorkraft på vei gjennom Skatestraumen. Grunnen var en «liten tass» til under hundrelappen som sluttet å fungere.

Kvitsand fikk motorstans. Årsaken er nå funnet.
Kvitsand fikk motorstans. Årsaken er nå funnet.Foto: Berge rederier

Ingen sjøfolk kom fysisk til skade under motorstansen. Men det var ikke langt unna.

Lasteskipet Kvitsand unngikk skader i skroget, og kunne seile videre for egen maskin etter en dramatisk time i fjæresteinen.

Skipet er 110,7 meter langt og 14 meter bredt.

Les hele denne saken her:

Først ut for å redde skipet var fiskebåten «Vestbris».

Etter hvert kom redningsbåten «Simrad Buholmen» og fikk hjulpet til i slepeoperasjonen.

Synderen er avslørt

Kvitsand er eid av Berge rederier. I alt har de ni lasteskip i porteføljen.

Eier Øyvind Berge sier at det nå er klart hva som var årsaken til blackouten og havariet.
Det var et lite styreluftrør til under hundrelappen som var synderen. For å være helt nøyaktig var det et plast-gummirør som styrer luften inn til motoren som ble ødelagt. Når dette skjer stanser motoren automatisk. Uheldigvis for oss skjedde dette på verst tenkelig sted i Skatestraumen, med sterk strøm og mye vind, sier eier av Berge rederier, Øyvind Berge, til Kystens Næringsliv.

Han legger til at mannskapet heldigvis fikk fart på motoren etter en times tid.

Mannskapet gjorde alt rett

Skipet trengte ikke å gå innom verksted.

– Det er ofte slik at «liten tue velter stort lass». Denne gang var det etter det jeg erfarer en liten del til et par tikroner som kunne medført store skader. Heldigvis fikk mannskapet reparert røret relativt raskt, sier Berge.

Han er godt fornøyd med hvordan mannskapet opptrådte i havarisituasjonen.

– Både skipper og mannskapet gjorde alt riktig da motoren stanset. Ved å forsøke en sving hindret de at lasteskipet nærmet seg land enda raskere. Det kunne ført til en enda mer dramatisk situasjon i grunnstøtingen, sier han.

Denne gang var det etter det jeg erfarer en lite plastrør til et par tikroner som kunne medført store skader.

Øyvind Berge

Kunne ikke hive anker

Noen av Kystens Næringslivs lesere har reagert på hvorfor ikke Kvitsand kastet anker for å unngå å renne inn i fjæresteinene.

Forklaringen er enkel, forteller Berge.

– Det er mange kabler på bunnen av Skatestraumen. Vi tok ingen sjanser med å ødelegge noen av dem, og løste heller denne hendelsen på en kontrollert måte ved å styre skipet inn mot fjæresteinene. Men dette var en skummel situasjon jeg ikke trenger å oppleve igjen, sier Berge til Kystens Næringsliv.

(Copyright)
Publisert 17. September 2024, kl. 03.06Oppdatert 18. September 2024, kl. 08.59