Gikk på en smell under pandemien. Nå rører rederiet på seg igjen.

Sjekk listen over bedrifter og nyregistrerte selskap i og rundt den maritime næringen. Ett selskap har vært på havet før.

«Delta Camilla» er ikke med videre i porteføljen til nye Delta Bulk AS.
«Delta Camilla» er ikke med videre i porteføljen til nye Delta Bulk AS.Foto: Delta Bulk

– Dette er et nytt og helt separat selskap, understreker Rune Brosvik Røed.

Røed er kontaktperson, styreleder og så langt eneeier i nystartede Delta Bulk AS. Det opprinnelige Delta Bulk-rederiet var et av mange norske selskap som ble nødt til å trekke inn årene etter pandemien. Konkursprosessen i bergensselskapet startet i februar i år.

Med 30.000 i egenkapital skal nye Delta Bulk AS drive skipsfart, herunder eie og leie av skip, inngå, sikre og oppfylle transportkontrakter, samt finansiering og investeringer som står i tilknytning til dette, slik det heter i registreringen 3. oktober i år.

Nedstengte oppdrag

– Vi slet med å finne oppdrag under pandemien. Fartøyet vårt hadde kontrakt i Middelhavet, mellom land som plutselig stengte ned.

Tall fra regnskapsåret 2020 viser at selskapet endte med et driftsresultat på -14,2 millioner kroner, etter salgsinntekter på knappe 4,6 millioner kroner. Samtidig lå kostnadene på nær 20 millioner kroner.

De daværende eierne var ikke interesserte i å bære risikoen og valgte å avvikle driften, forteller Røed. Det gamle selskapets eneste fartøy, «Delta Camilla», er for lengst solgt unna til Tyrkia, og Røed ser ikke bort fra at innleie av tonnasje kan være en vei videre.

Pleier kundeforhold

Så langt er imidlertid oppstarten gjort for å ivareta gamle relasjoner og kundeforhold.

– Vi har ikke umiddelbare planer om noe nytt fartøy eller en reell driftsoppstart, sier Røed.

Om det blir drift, blir det i så tilfelle i utenriksfart.

– Nærfrakt er et segment der vi ikke har erfaring, avslutter Røed.

Sanden Ship Invest AS

I Lillesand er det startet et nytt aksjeselskap som skal drive investering i skip, kjøp og salg, drift av skip, samt investering i selskaper av enhver art.

Aksjekapitalen er på 50.000 kroner, og styreleder er Knud Gabriel Flørenæs Knudsen.

Skarv Shipping AS

I Bergen er det startet et nytt aksjeselskap som skal drive utenriks sjøtransport med gods, samt investere i, eie og operere skip og eie andeler i skipseiende selskaper med sikte på å levere effektive, pålitelige og miljøvennlige shippingtjenester.

Aksjekapitalen er på 30.000 kroner, og daglig leder er Jan Øivind Svardal, med Jan-Petter Slethaug som styreleder og Jan Øivind Svardal som styremedlem. Slethaug er administrerende direktør og eier i Peak Group, og etablerte Skarv Shipping Solutions sammen med Grieg Edge i november sist år. Selskapet satser på grønne shippingprosjekter.

Hult Consulting

I Stavanger er det startet et nytt aksjeselskap som skal tilby konsulenttjenester innen prosjekt, kontroll og estimering i energibransjen.

Aksjekapitalen er på 30.000 kroner, og daglig leder og styreleder er Lars Alexander Hult. Selskapets signatur er «daglig leder eller styrets leder hver for seg», noe som åpner for filosofiske betraktninger.

Brønnstabilisering AS

I Oslo er det startet et nytt aksjeselskap som skal drive med stabilisering av energibrønner.

Aksjekapitalen er på 30.000 kroner, og daglig leder og styreleder er Helene Ree Ruden, med Fridtjov Ruden som styremedlem.

Båtspa AS

På Rygge i Moss er det startet et nytt aksjeselskap som skal eie og drifte vaskesystem for marine fartøy samt eie og drifte løsninger som står i naturlig forbindelse med dette. Selge maritimt utstyr samt tjenester og varer som står i naturlig forbindelse med dette.

Aksjekapitalen er på 30.000 kroner, og styreleder er Kristian Guren, med John Harjinder Singh som styremedlem.

(Copyright)
Publisert 27. October 2023, kl. 04.01Oppdatert 27. October 2023, kl. 04.01
Nye bedrifterbulkskipRederi