Girer opp utenlands for å gjøre bransje «lun og skandinavisk»

Interiørsatsingen til Vard møter unorske krav, men det som etterspørs er så norsk som noe.

Birgit Aarseth er Vice President Operations i Vard Interiors.
Birgit Aarseth er Vice President Operations i Vard Interiors.Foto: Tone Molnes
– Vi er opptatt av å kunne tilby eget design, og hvor vi ønsker å få frem den såkalte skandinaviske stilen. A home away from home. Materialvalg som gir en lun følelse, illustrerer Birgit Aarseth.
Aarseth har tittelen Vice President Operations – en nøkkelrolle for operativ drift – i Vard Interiors, og har blikket rettet opp og ut etter at selskapet landet kontrakt med en komplett pakke på VVS og kjøling i det amerikanske markedet.

Havvind viktig marked

Nylig byttet Vard-konsernets datterselskap Vard Accommodation navn til US English-vennlige Vard Interiors, og startet samtidig arbeidet med å bygge opp organisasjonen mot selskapets nye strategi som også innebærer «å være mer på tilbydersiden», som Aarseth uttrykker det. Selskapet har så langt vært «husdesignere» i det Fincantieri-eide Vard-konsernet.

– Havvind er fremdeles i startgropen, og der er allerede Europa og Norge langt fremme. Nå er også USA på vei, og vi tenker at det på sikt kan bli et viktig marked for oss.

– Er det etterspørsel etter denne type design?

– Det kommer mer og mer. Fartøyene skal være miljøvennlig og effektive, men vi ser at det også er et økende fokus på livskvalitet om bord.

Skandinavisk stil over innredningen Vard Interiors har gjort på Norwind Offshore sin «Norwind Gale».Foto: Tone Molnes

I dag har Vard Interiors rundt 70 ansatte i Norge, og 35 ansatte ved Vard Tulcea i Romania. Det kommer i tillegg til 15 ansatte i Italia og to i Vietnam.

Høyere komfortkrav

– Vi er rundt 120 ansatte totalt, som leverer alt fra isolasjon, gulv, vegger og møbler til VVS og kjøling om bord. Ja, og ikke minst design. Vi stiller med designere og ingeniørteam, og ønsker å tilby egne og grønnere løsninger og innovasjon, spesielt til havvindsegmentet.

Aarseth forteller om stadig høyere krav til komfort om bord på havvindfartøy.

Kompetansen for akkurat dét tankesettet finnes også i resten av moderorganisasjonen, italienske Fincantieri, som har store ressurser og kompetanse på cruisefartøy.

– Der har vi også en viss erfaring, men vi skal være eksperter på nyttefartøy.

– Hva er hovedutfordringen i å satse i nye marked?

– Den største utfordringen er andre lover og regler, og andre krav til spesifikasjoner. Samtidig er det sånn sett et ukjent marked for vareflyt og arbeidskraft.

Det er dansk-amerikanske Crest som har kjøpt seg norsk og design og teknologi i en ny SOV som skal stå klar i 2026.Foto: Esvagt

Kunnskap på tvers

Å forholde seg til andres skrogdesign ser hun ikke på som et problem.

– Vi har egne designere og ingeniører som jobber med innredningsdelen, og kan benytte denne ekspertisen og kunnskapen på tvers av ulike skipstyper.

Så langt har Vards datterselskap i stor grad forholdt seg til Vards egne prosjekter, og velkjente verft. Alle norske og europeiske prosjekter blir ferdigstilt i Norge.

Vard Interiors er et datterselskap i Vard-konsernet, og het tidligere Vard Accommodation.Foto: Tone Molnes

Med USA-kontrakten flyttes arbeidet til Fincantieri Bay Shipbuilding i Sturgeon Bay, Wisconsin. Amerikanske regler tilsier at amerikanske fartøy skal bygges lokalt.

– I fremtiden ønsker vi å kunne tilby nøkkelferdige løsninger i dette markedet også, benytte oss av lokale underleverandører og egne arbeidsledere på verftet til denne typen installasjonsjobber, forteller hun.

Én del av arbeidet settes ikke bort til andre.

– Ferdigstillelse og igangkjøring av systemer gjør vi med våre egne folk. I sluttfasen ønsker vi full kontroll.

Om nye markeder lokker, er lojaliteten til resten av konsernet høy.

– Vard er fremdeles nummer én. Ledig kapasitet går til andre oppdrag.

Video klippet fra Fuglefjellets originalfil.
(Vilkår)
Vard Interiors har, i likhet med den italienske eieren, også erfaring fra cruisefartøy.Foto: Tone Molnes
Publisert 20. October 2023, kl. 04.17Oppdatert 20. October 2023, kl. 16.28