Fartøyene blir bygget ved kinesiske verftet CSSC Huangpu Wenchong Longxue og skal leveres klargjort for tanker på 3.000 m3 med ammoniakk på dekk.

Samtlige blir etter planen levert i 2026, med første levering på vårparten.

Matt Duke, administrerende direktør i Grieg Maritime Group. Foto: Grige Maritime Group

Størst i Grieg-flåten

– Disse skipene viser at vi tar klima på alvor og at vi planlegger for å styrke posisjonen som ledende aktør i open hatch-segmentet, uttaler administrerende direktør Matt Duke i Grieg Maritime Group i en pressemelding.

I dagens Grieg Maritime-flåte er de største fartøyene på 50.800 dødvekttonn. Det betyr at nybyggene på 82.000 dødvekttonn til går inn som nye flaggskip i konsernet.

Ett av dilemmaene for fraktrederier som opererer over større avstander er at fremtiden i forhold til grønne energibærere fremstår som noe usikker: Det ikke er endelig teknologisk avklart hvilke løsninger som kan gi raskest vei mot nullutslipp, og det jobbes med ulike løsninger.

Derfor har Grieg valgt en fleksibilitet med klargjøring for ammoniakk – samtidig som det åpnes for andre alternativer.

Nicolai Grieg, leder for rederivirksomheten i Grieg. Foto: Grieg Edge

– Disse fartøyene er der halvveis i forhold til utslipp, fordi de gir oss muligheten til å bli så godt som utslippsfrie så snart energibærere er tilgjengelig. Designet binder oss ikke opp til bare én løsning. Vi tror på ammoniakk for disse båtene, men kan også rettet blikket mot metanol eller karbonfangst avhengig av hvordan teknologien utvikler seg, sier Nicolai Grieg, som leder shippingdelen i Grieg Martime Group.

Blir driftet av G2 Ocean

På samme måte som dagens 30 skip i Grieg-flåten vil nybyggene bli kommersielt driftet av G2 Ocean, som ble etablert i 2017 da Grieg og Kristan Jebsen bestemte seg for å slå sammen tørrlasteflåtene.

Hver for seg var Kristian Jebsen-eide Gearbulk og Grieg Maritime Group den gang blant verdens største tørrlastrederier. I dag opererer G2 Ocean en flåte på over 120 open hatch og konvensjonelle bulkfartøy.

Omtrent 30 av disse er eid av Grieg Maritime Group. G2 Ocean har virksomhet i 37 land verden over.

Nybyggene i regi av Grieg Maritime Group skal ha Bergen som hjemmehavn. De blir DNV-klasset og NIS-registrert.