Hadde minipromille, ble sagt opp
Kokken ble tatt med en promille på 0,22 da skipet lå i tørrdokk. Da ble han sagt opp. Det mente fagforeningen var for strengt.
– Dette er en viktig prinsipiell seier for oss, sier Sjømannsforbundets advokat Terje Hernes Pettersen til Kystens Næringsliv.
Kan oppnås ved lettøl
Det var en kokk med medlemskap i forbundet som hadde blitt testet med et blåseapparat likt det som brukes i biltrafikken. Resultatet ble en promille på 0,22.
Det er 0,02 over promillegrensen for kjøring av bil. For båter under 15 meter er grensen på 0,8. For større båter og skip skal man ikke ha mer enn 0,2 promille.
Du skal ikke ha fått i deg mye for å oppnå den promillen som kokken blir anklaget for.
En oversikt fra Oslo universitetssykehus viser at en kvinne på 58 kg kan oppnå 0,2 promille hvis hun drikker en halvflaske lettøl (0,33 l). En mann på 70 kg kan få 0,2 promille ved å drikke en halv liter lettøl.
Vår mann hadde altså en promille på 0,22, om vi skal tro blåseapparatet.
– Holder ikke med blåseapparat
– Disse blåseapparatene er bare indikatorer og kan ikke brukes til å fastslå med nøyaktighet hvor stor promillen er, sier advokat Pettersen i Sjømannsforbundet.
Domstolen var langt på vei enig og sa at det «bør utvises forsiktighet med å trekke klare konklusjoner om nøyaktig påvirkningsgrad» ut fra hurtigtester som blåseapparater.
Pettersen viser til at blåseapparatene ikke er nok som bevis i promillekontrollene på veiene.
– I tillegg må man ha en blodprøve eller en annen test, sier Pettersen.
Nå vil han at retten skal ta stilling til om slike apparater er nok.
– Vi har nulltoleranse
Skipet, som eies av et våre store cruiseferjerederier, lå i tørrdokk, og kokken hadde deltatt i et såkalt velferdsarrangement dagen før han måtte blåse.
– Vi har nulltoleranse for bruk av alkohol eller andre rusmidler når folk er i tjeneste, opplyser en pressetalsmann for rederiet til Kystens Næringsliv.
Mer vil ikke rederiet si.
Rederiet, som ble representert av Rederiforbundet, mente i retten at de hadde saklig grunn for å si opp kokken.
– Vi mener dette er for strengt og tok ut stevning for tingretten i Oslo, sier advokat Pettersen.
Fikk støtte av retten
Samtidig krevde Sjømannsforbundet at kokken fikk fortsette i stillingen fram til saken skal avgjøres i oktober. Også det motsatte rederiet seg.
Likevel fikk kokken medhold – først i tingretten, så i lagmannsretten – og kan dermed stå i jobben fram til saken avgjøres i Oslo tingrett i oktober.
Lagmannsretten begrunnet avgjørelsen med at det var en klar såkalt interesseovervekt i kokkens favør: Det sannsynlige utfallet av hovedsaken er at oppsigelse er for strengt.
Ingen viktige sikkerhetsoppgaver
Rederiet anførte på sin side at kokken hadde en «sikkerhetskritisk funksjon» om bord i dokk. Han skulle være avløser som brannvakt.
Lagmannsretten var uenig og slo fast at kokken bare hadde «en perifer sikkerhetsmessig rolle om bord».
– Oppsigelsen var ikke saklig. Det må gjøres en individuell vurdering i hvert enkelt tilfelle, sier advokat Pettersen.
Han mener det i denne saken er forskjell på en kokk og en kaptein.
– Kokken hadde ingen viktige sikkerhetsoppgaver, sier han.