Halvparten av norske skip er kontrahert i Haugesund

Haugesund er Norges viktigste verftsby. – De siste årene har halvparten av alle norske skip blitt kontrahert herfra, sier ordfører Arne-Christian Mohn.

Haugesund kommune og by, med Aibel-verftet i forkant.
Haugesund kommune og by, med Aibel-verftet i forkant.Foto: Aibel

Haugesund er blitt stadig viktigere som maritim klynge, og det er kanskje ikke så rart at tidligere næringsminister Trond Giske (Ap) allerede i 2013 erklærte Haugesund som «Norges maritime hovedstad».

Ålesund sakket akterut

– Norges største bøyelastrederi, Knutsen Group, bygger seg opp på gassfrakt, Edda Wind er på børs og kan bli verdens største innen vedlikehold av vindparker, vi har MET-senteret som tester havvindmøller, vi har Utsira Nord, og en stor underskog av selskap som satser inn i havvind, forteller ordfører Mohn.

– Hvilken norsk by kan sammenligne seg med Haugesund?

– Tidligere sammenlignet vi oss med Ålesund. Der har imidlertid uheldige omstendigheter og et skudd for baugen i cruisenæringen gjort at vi har rykket fra etter både oljekrise og pandemi.

Stikkord ti år etter Giskes munnhell er i langt større grad både energi og grønt skifte. Spesielt én ting opplever ordføreren som betryggende.

– Vi er veldig glade for at Aibel ligger godt fremme, og har markert seg som en vesentlig del av omstillingen.

Haugesund i særklasse

Fra toppen av Penguin-plattformen, på det grønne plattformdekket, peker Aibels verftssjef Lars Inge Hellestveit på fastlandet noen steinkast unna. Selv trives han godt med å kunne være tett på både det politiske miljøet og andre ressurser i byen.

– Vi bruker lokale hoteller, ISO-leverandører, transport, stillas, løft og rigg, logistikktjenester, fortøyning, los, havnevesen og Kystverket, i tillegg til leverandørkjeden. Haugesund er i en særklasse med nærhet til industri, og det drar vi nytte av, sier Hellestveit.

For verftet startet omstillingen til å kunne ta internasjonale havvindoppdrag allerede i 2010.

– De siste årene har det betalt seg. Først Dolwin Beta ved Helgoland utenfor Tyskland, og deretter Dogger Bank utenfor UK, fortsetter Lars Inge Hellestveit.

Det betyr et leverandørprogram som strekker seg langt forbi 2026. Det hadde ikke gått uten en livskraft klynge i vest, mener han.

– Både Karmsund havn og Husøy, hele klyngen av spesialleverandører, i tillegg til nærheten til både Bergen og Stavanger.

Leverer internasjonalt

– Det er mye som skjer rundt Haugalandet. Klarer dere å bemanne opp?

– Vi er stadig på jakt etter nye ingeniører og operatører, og vi har plass til flere!

I fremtiden kan det også ligge industrisamarbeid som kan dekke behovene, slik selskapet i dag har det med Hitachi og deres konverterteknologi.

Samtidig som det nærmer seg håndfaste avtaler for norsk havvindindustri, minner Hellestveit på at det meste ennå foregår utenlands.

– Vi bygger jo videre på det vi allerede har, og det er Thailand, Singapore og Norge. Vi leverer i stor grad internasjonalt i dag.

(Copyright)
Publisert 11. July 2023, kl. 06.17Oppdatert 11. July 2023, kl. 19.53