– Grunnen til at vi valgte å overta båten, var fordi vi fikk den tilbudt og vi så på det som en god investering, sier investeringsdirektør i Frøy Kapital, Klaus Hatlebrekke til Intrafish.

Opprettelsen av rederiet Njord Aquashipping ble gjort i forbindelse med kjøpet av båten. Fartøyet skal hete «Njord Pioner» og har er lastevolum på 1500 kubikkmeter.

Båten de har tatt over var satt i bestilling av selskapet Aquaship i Kristiansund, og het opprinnelig «Aqua Caledonia». Aquaship sa opp sin kontrakt med verftet, og Frøy Kapital tok over denne.

Båten vil gå i spotmarkedet den kommende sesongen.

– Vi vil fortløpende gjøre vurderinger på om det blir fast kontakt på den eller ikke, sier Hatlebrekke.

Frøy Kapital ønsker ikke å oppgi pris på båten.

Nybygget «Njord Pioner» har skiftet navn fra Aqua Caledonia, og er på vei fra verftet i Spania til Ålesund nå. Båten skulle opprinnelig overleveres til Aquaship. Foto: Njord Aquashipping

I drift i mai

Brønnbåten er nå på vei til Norge fra Balenciaga-verftet i Spania og skal ferdigstilles og klargjøres hos Cflow i Langevåg frem til cirka 1. mai. Da skal båten etter planen settes i drift.

– Hva tenker dere om brønnbåtmarkedet nå etter at forslaget om grunnrenteskatt kom?

– Vi var kjent med grunnrenteskatten på det tidspunktet vi bestemte oss for å kjøpe båten, og tror at brønnbåtmarkedet fortsatt kan være interessant, sier administrerende direktør i Frøy Kapital, Roger Granheim.

Han legger til at de er en liten aktør med én båt, men de tror markedet generelt er bra.

– Det er flere solide aktører også i det norske markedet, og vi er klar over at konkurransen er sterk. Men det vil den være uansett hva man går inn på i disse tider. Det skremmer oss ikke.

– Vi vil vurdere flere fartøy etter hvert, men vi har ingen konkret opptrappingsplan på det. Det er avhengig av hvilke muligheter som åpner seg, fortsetter Granheim.

– Hvor effektivt er det økonomisk å bare drive brønnbåt?

– Vi forstår at det ikke er noen gunstig situasjon i det lange løp, men vi er ikke noe bekymret for det i det korte bildet. Vi har god tro på at vi skal få den i aktivitet fremover. Vi har plan om at båten skal være operativ 1. mai, sier Granheim.

Ingen direkte sammenheng

– Har kjøpet av brønnbåten noen sammenheng med eierskapet i Frøy?

– Det er ingen direkte sammenheng der, påpeker de to direktørene Granheim og Hatlebrekke i investeringsselskapet.

– Vurderer dere ytterligere oppkjøp i Frøy?

– Vi har de aksjene vi har i Frøy, vi tror det er en fornuftig investering.

Selskapet har ikke vært ute og sondert interesse for båten i markedet, men tror nok at flere vet noe er på gang.

Klaus Hatlebrekke i investeringsselskapet Frøy Kapital. Foto: Kjersti Kvile

– Vi antar ryktene går, sier Hatlebrekke.

– Er det brønnbåtmarkedet Frøy Kapital nå gå «all in» for?

– Frøy Kapital vil satse på flere sektorer, men det er sannsynlig at vi vil ha en interesse i båt fremover og så får vi se hvilke muligheter som byr seg. Men det er for tidlig å være for tydelig på det. Vi er interessert i å fortsatt holde på med båt, svarer Roger Granheim.

Startet selskap

I august i fjor ble det klart at Helge Gåsø sammen med blant annet Harry Bøe, Klaus Hatlebrekke og Roger Granheim etablerte investeringsselskapet Frøy Kapital.

I første omgang fikk investeringsselskapet en kapital på rundt seks milliarder kroner, hvorav Gåsø går inn med fem milliarder kroner, ifølge ham selv.

Gåsø fikk med seg drøyt seks milliarder kroner i kontanter da NTS-aksjene hans ble solgt.

Selskapet eier nå 10,66 prosent av rederiet Frøy. Det blir spekulert i om Gåsø vil ta over selskapet.

Helge Gåsø rangerer som nr. 60 på bladet Kapitals årlige liste over de 400 rikeste personenen i Norge.

Sjøsatt i mai 2021

Her ble båten som da het Aqua Caledonia, sjøsatt ved verftet Balenciaga i Spania i mai 2021. Foto: Aquaship

Brønnbåten som da het «Aqua Caledonia» ble sjøsatt i Spania i mai 2021. Flåtesjef Marius Hansen i Aquaship uttalte da at det er en velutstyrt fullverdig brønnbåt, men som samtidig er en fullverdig bløggebåt med eget «inhouse» bløggeutstyr og kan bløgge selv.

– Det er for å være fleksibel og sikre kunden – at den har det utstyret som trengs for å ta vare på fisken. Hvis det for eksempel er algeoppblomstring kan vi steppe inn og slakte 1000 tonn i rett i båten, påpekte Hansen.

Aquaship-direktør Sverre Taknes bekrefter at de har sagt opp kontrakten med verftet, i henhold til kontrakt.

Hatlebrekke opplyser at det ikke er gjort større endringer på båten, ut fra det som var den opprinnelige planen.