Han ble milliardær på laks. Nå har Helge Gåsø startet rederi.

Investeringsselskapet til milliardæren Helge Gåsø satser på brønnbåt.

Gründer og milliardær Helge Gåsø, her på et bilde fra en tidliger anledning.
Gründer og milliardær Helge Gåsø, her på et bilde fra en tidliger anledning.Foto: Robert Nedrejord
– Grunnen til at vi valgte å overta båten, var fordi vi fikk den tilbudt og vi så på det som en god investering, sier investeringsdirektør i Frøy Kapital, Klaus Hatlebrekke til Intrafish.

Opprettelsen av rederiet Njord Aquashipping ble gjort i forbindelse med kjøpet av båten. Fartøyet skal hete «Njord Pioner» og har er lastevolum på 1500 kubikkmeter.

Båten de har tatt over var satt i bestilling av selskapet Aquaship i Kristiansund, og het opprinnelig «Aqua Caledonia». Aquaship sa opp sin kontrakt med verftet, og Frøy Kapital tok over denne.

Båten vil gå i spotmarkedet den kommende sesongen.

– Vi vil fortløpende gjøre vurderinger på om det blir fast kontakt på den eller ikke, sier Hatlebrekke.

Frøy Kapital ønsker ikke å oppgi pris på båten.

I drift i mai

Brønnbåten er nå på vei til Norge fra Balenciaga-verftet i Spania og skal ferdigstilles og klargjøres hos Cflow i Langevåg frem til cirka 1. mai. Da skal båten etter planen settes i drift.

– Hva tenker dere om brønnbåtmarkedet nå etter at forslaget om grunnrenteskatt kom?

– Vi var kjent med grunnrenteskatten på det tidspunktet vi bestemte oss for å kjøpe båten, og tror at brønnbåtmarkedet fortsatt kan være interessant, sier administrerende direktør i Frøy Kapital, Roger Granheim.

Han legger til at de er en liten aktør med én båt, men de tror markedet generelt er bra.

– Det er flere solide aktører også i det norske markedet, og vi er klar over at konkurransen er sterk. Men det vil den være uansett hva man går inn på i disse tider. Det skremmer oss ikke.

– Vi vil vurdere flere fartøy etter hvert, men vi har ingen konkret opptrappingsplan på det. Det er avhengig av hvilke muligheter som åpner seg, fortsetter Granheim.

– Hvor effektivt er det økonomisk å bare drive brønnbåt?

– Vi forstår at det ikke er noen gunstig situasjon i det lange løp, men vi er ikke noe bekymret for det i det korte bildet. Vi har god tro på at vi skal få den i aktivitet fremover. Vi har plan om at båten skal være operativ 1. mai, sier Granheim.

Ingen direkte sammenheng

– Har kjøpet av brønnbåten noen sammenheng med eierskapet i Frøy?

– Det er ingen direkte sammenheng der, påpeker de to direktørene Granheim og Hatlebrekke i investeringsselskapet.

– Vurderer dere ytterligere oppkjøp i Frøy?

– Vi har de aksjene vi har i Frøy, vi tror det er en fornuftig investering.

Selskapet har ikke vært ute og sondert interesse for båten i markedet, men tror nok at flere vet noe er på gang.

– Vi antar ryktene går, sier Hatlebrekke.

– Er det brønnbåtmarkedet Frøy Kapital nå gå «all in» for?

– Frøy Kapital vil satse på flere sektorer, men det er sannsynlig at vi vil ha en interesse i båt fremover og så får vi se hvilke muligheter som byr seg. Men det er for tidlig å være for tydelig på det. Vi er interessert i å fortsatt holde på med båt, svarer Roger Granheim.

Startet selskap

I august i fjor ble det klart at Helge Gåsø sammen med blant annet Harry Bøe, Klaus Hatlebrekke og Roger Granheim etablerte investeringsselskapet Frøy Kapital.

I første omgang fikk investeringsselskapet en kapital på rundt seks milliarder kroner, hvorav Gåsø går inn med fem milliarder kroner, ifølge ham selv.

Gåsø fikk med seg drøyt seks milliarder kroner i kontanter da NTS-aksjene hans ble solgt.

Sjøsatt i mai 2021

Brønnbåten som da het «Aqua Caledonia» ble sjøsatt i Spania i mai 2021. Flåtesjef Marius Hansen i Aquaship uttalte da at det er en velutstyrt fullverdig brønnbåt, men som samtidig er en fullverdig bløggebåt med eget «inhouse» bløggeutstyr og kan bløgge selv.

– Det er for å være fleksibel og sikre kunden – at den har det utstyret som trengs for å ta vare på fisken. Hvis det for eksempel er algeoppblomstring kan vi steppe inn og slakte 1000 tonn i rett i båten, påpekte Hansen.

Aquaship-direktør Sverre Taknes bekrefter at de har sagt opp kontrakten med verftet, i henhold til kontrakt.

Hatlebrekke opplyser at det ikke er gjort større endringer på båten, ut fra det som var den opprinnelige planen.

(Copyright)
Publisert 10. March 2023, kl. 08.28Oppdatert 10. March 2023, kl. 08.28