Handler for milliarder: På jakt etter sjøfolk til 19 nybygg
– Vi ansetter flere norske sjøfolk enn de fleste vet om, sier kompetanseleder hos Knutsen OAS shipping. Nå skal de bemanne 19 nye fartøy.
Hun har hørt det en del ganger. Og lest det i kommentarfeltene når rekrutteringsdebatten dukker opp i avisspaltene.
– Jeg engasjerer meg ikke i kommentarfelt, men jeg vil si at vi har 2850 sjøfolk hos Knutsen OAS Shipping. 250 av dem er norske. For tiden er vi midt i et rekrutteringsløp hvor vi skal ansette 10 nye kadetter og fire nye lærlinger i tillegg til de som allerede er i opplæringsstilling hos oss.
– Så, jo: Vi har mange norske sjøfolk, og nybyggene gjør at vi trenger flere, sier kompetanseleder Johanne Marie Trovåg til Kystens Næringsliv.
Hun legger også til at rederiet har også 12 studenter innen nautikk fra Høgskolen på Vestlandet i praksis om bord i sine skip.
Bygger for milliarder
Knutsen OAS Shipping skal bemanne nitten nybygg framover.
Bare i år seiler ni av disse nybyggene ut fra sine respektive verft.
Da blir det travelt på kontorene til rederiet fra Haugesund.
Dette er Knutsen Shipping:
Knutsen OAS Shipping AS er et privat eid rederi lokalisert i Haugesund på vest-kysten av Norge. Rederiet har en flåte på 57 skip, 2 FSO og 20 nybygg på vei innen 2027.
Rederiet er verdens største bøylelastrederi.
Knutsen OAS Shipping har hatt en jevn vekst i både økonomi og antall skip siden levering av de to første i 1987. Nå har rederiet en politikk om å kontrahere nye skip når man har inngått kontrakt med langsiktige kunder
Selskapet har røtter tilbake til 1896, da grunnleggeren kjøpte sitt første skip. På den tiden drev man også med fiske i tillegg til nordsjøfart.
– Hvor mange det blir er ikke avklart enda, men vi mangler ikke søkere. Samtidig må jeg også understreke at våre tankere blir bygget i utlandet. Da kommer det også krav om at landet hvor fartøyene bygges skal ha en stor del av de ansatte om bord. Noen av våre skip seiler også under utenlandske flagg, sier Trovåg.
Flest mulig – lengst mulig
Knutsen OAS Shipping i satser blant annet på å ansette i opplæringsstillinger for så å beholde disse i et karriereløp hos oss.
– Vi ønsker jo at våre sjøfolk skal være hos oss lengst mulig. Det er alltid kjedelig å utdanne dyktige fagfolk som blir «snappet opp» av andre rederier. Men slik er markedet. Vi skal gjøre vårt beste for å være det foretrukne rederiet for alt fra kadetter og lærlinger til kapteiner, sier hun.
De er ikke alene om å utdanne norske sjøfolk og kadetter.
Trovåg var tydelig på at stabile og forutsigbare rammevilkår er viktig for et rederi som Knutsen OAS Shipping, og at tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk bidrar til at de kan lære opp norske sjøfolk.
– Ideelt sett skulle vi fått refusjon også for norske opplæringsstillinger som er ansatt i et norsk rederi, uavhengig av hvilket flagg skipet de seiler på, sa hun.
Johanne Marie Trovåg og kollegaene hennes i Haugesund-rederiet arbeider med utgangspunkt i globale rekrutteringsstrategier.
For eksempel har rederiet bygget opp en omfattende virksomhet med LNG-transport til Frankrike med utgangspunkt i et eget rederikontor i Nantes.
– Vi er over gjennomsnittet opptatt av fransk språk, for å si det sånn, smilte Johanne Marie Trovåg.
Men det forhindrer ikke at rederiet er og vil være synlig også opp imot norske, maritime utdanningsinstitusjoner og elever og studenter på disse.
– Det er et stort behov for norske sjøfolk, hos oss og i andre norske rederier, sier Trovåg.
(Vilkår)