Har bestilt verdens første metanol-drevne fartøy

Eidesvik og Agalas har bestilt et nytt CSV-skip fra Tyrkia, men med norsk design fra NSK. Fartøyet blir det første i sitt slag.

Konsernsjef i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo og konsernsjef i Agalas, Mats Nygaard Johnsen.
Konsernsjef i Eidesvik Offshore, Gitte Gard Talmo og konsernsjef i Agalas, Mats Nygaard Johnsen.Foto: Eidesvik Offshore

Prislappen er på underkant av én milliard kroner. Utstyrt med dual fuel metanolmotorer og et batterihybridsystem skal fartøyet bli et svært miljøvennlig fartøy innenfor sine driftsområder.

Fartøyet kan blant annet operere i havvind- og offshoremarkedet.

CSV-en blir også det første i sitt slag som går på metanol, forteller Marie Engelsen Launes, visepresident for bærekraft hos Eidesvik.

Først ute

– Eidesvik har en historie som pionér innen ny teknologi og nye drivstoff som reduserer utslipp. Vi var først ute med å bruke LNG som drivstoff for offshoreskip, og først med å ta i bruk batteriteknologi på offshoreskip. Når målet er lavest mulig miljøavtrykk, vil metanol på tidspunktet for ferdigstillelse være det mest modne alternativet – både teknisk og regulatorisk, sier Launes til Kystens Næringsliv.

Det nye fartøyet vil være utstyrt for å utføre inspeksjon, vedlikehold og reparasjon (IMR)-arbeid.

Fartøyet vil være eid av et selskap som skal hete Eidesvik Agalas AS, der Eidesvik vil være hovedeier med 50,1 prosent. De resterende aksjene vil være eid av Agalas.

Nærmere én milliard – flere fartøy kommer

Planlagt levering for fartøyet er tidlig i 2026, med en estimert byggekostnad på 81,5 millioner euro. (922 millioner kroner).

I tillegg har Eidesvik Agalas AS fått opsjoner for fire tilleggsfartøy.

Finansieringen er en kombinasjon av egenkapital fra begge aksjonærene og rundt 70 prosent gjeldsfinansiering fra Sparebank 1 Nord-Norge og Eksfin.

Etter ferdigstillelse er fartøyet planlagt å gå inn i en tre-femårsavtale med norske Reach Subsea.

Passer inn i miksen av fartøy

Eidsvik vil ha fullstendig ledelse av fartøyet.

– Ved å fornye flåten vår med et lavutslipps allsidig fartøy, bekrefter vi vår evne til å gjennomføre vår strategi. Dette fartøyet, sammen med opsjonene for fire tilleggsfartøy, vil øke kapasiteten vår. Men ikke minst vår konkurranseevne i framtidens energimiks til sjøs, sier konsernsjef hos Eidesvik, Gitte Gard Talmo i en børsmelding.

Fartøyet skal bygges ved Sefine Shipyard i Tyrkia. NSK Ship Design står for designet.

Eidesvik CSV med Agalas.Foto: Eidesvik Offshore

Fartøyet er 99,9 meter langt med en bredde på 21 meter og har plass til 100 personer.

Videre er det utstyrt med en 150-metrisk tonn hevekompensert kran og et romslig dekkareal på omtrent 900 kvadratmeter, er det godt egnet for IMR- og konstruksjonsarbeid.

(Copyright)
Publisert 20. February 2024, kl. 04.01Oppdatert 20. February 2024, kl. 04.01