Har designet sitt største tungtransportfartøy
Ulstein har utvidet porteføljen med et tungtransportfartøy i nytt design for å møte økende logistikkbehov i havvind.
Med skroglinjedesignet ULSTEIN X-BOW skal det gi det forbedrede sjøegenskaper, optimalisert akterskip, og lavt drivstofforbruk.
Fartøydesignen er basert på velprøvde teknologier, og kan utstyres med DP2 (dynamisk posisjonering) etter behov, melder Ulstein i en melding.
HX121-designen er den nyeste og største i Ulsteins portefølje, utviklet med Ulstein Blended Design-metoden for "optimal effektivitet i transport av store vindkomponenter", som det heter fra Ulstein.
Designen støtter lavutslippskravene ved å kunne operere på grønt metanol, og eliminere karbonavtrykket ved bruk av e-metanol som drivstoff.
Fartøyet er fremdeles på tegnebrettet, men Ulstein håper at det i tillegg til en stor installasjonsfartøyflåte, vil være nødvendig med tonnasje for å transportere både fundament og vindturbiner fra alle steder i verden til havner eller offshore-felt.
(Vilkår)