Etter intensjonsavtalen skal de fire første skipene leveres i midten av 2026 fra skipsverftet Jinling Shipyard i Kina. Rederiet har opsjon på ytterligere åtte. Kapasiteten på hvert skip er 9.350 biler.
Partene har ikke gått ut med verdien på kontrakten.
Verdens største
– Næringen har et ekstremt behov for transformasjon de neste par årene. Som rederi vil vi forme bransjen og vise vei for å kunne kapitalisere på endringene, uttaler administrerende direktør Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen i en børsmelding.
- Wallenius Wilhelmsen er et svensk-norsk rederi dannet i 1999 ved sammenslutning av Wallenius Wilhelmsen og Wilhelmsen.
- Rederiet har drøyt 8.000 ansatte i 29 land over hele verden med hovedkontor i Oslo.
- Wallenius Wilhelmsen kontrollerer 128 skip som server 15 handelsruter til seks ulike kontinenter.
- Rederiet omsatte i i 2021 for 3.384 millioner amerikanske dollar, tilsvarende drøyt 3,5 milliarder norske kroner.
Rederiet har et mål om å kunne tilby utslippsfri frakt allerede fra 2027. Wallenius Wilhelmsen er i dag verdens største ro-ro-rederi. Strategien er å operere en flåte på mellom 125 og 135 fartøy.
Rederiet kontrollerer 128 skip som server 15 handelsruter til seks ulike kontinenter.
– Vi har allerede inngått partnerskap med kunder for å redusere utslipp gjennom biodrivstoff. Med de nye fartøyene kan vi akselerere arbeidet mot nullutslipp, sier konserndirektør Xavier Leroi i Wallenius Wilhelmsen.
Satser på vindrevne skip
Rederiet driver også innovasjonsprosjektet Orcelle Wind, der målet er å sette 220 meter lange, vinddrevne fartøy inn i fart så tidlig som i 2027.
Orcelle Wind blir verdens første vindassisterte bilskip.
Orcelle Wind skal ha plass til 7.000 biler og rullende materiell om bord. Tidligere i år fikk Wallenius Wilhelmsen og 10 samarbeidspartnere ni millioner euro i støtte til EUs innovasjons- og utviklingsprogram EU Horizon til å videreutvikle konseptet.