Etter intensjonsavtalen skal de fire første skipene leveres i midten av 2026 fra skipsverftet Jinling Shipyard i Kina. Rederiet har opsjon på ytterligere åtte. Kapasiteten på hvert skip er 9.350 biler.

Partene har ikke gått ut med verdien på kontrakten.

Verdens største

– Næringen har et ekstremt behov for transformasjon de neste par årene. Som rederi vil vi forme bransjen og vise vei for å kunne kapitalisere på endringene, uttaler administrerende direktør Lasse Kristoffersen i Wallenius Wilhelmsen i en børsmelding.

Wallenius Wilhelmsen
  • Wallenius Wilhelmsen er et svensk-norsk rederi dannet i 1999 ved sammenslutning av Wallenius Wilhelmsen og Wilhelmsen.
  • Rederiet har drøyt 8.000 ansatte i 29 land over hele verden med hovedkontor i Oslo.
  • Wallenius Wilhelmsen kontrollerer 128 skip som server 15 handelsruter til seks ulike kontinenter.
  • Rederiet omsatte i i 2021 for 3.384 millioner amerikanske dollar, tilsvarende drøyt 3,5 milliarder norske kroner.

Rederiet har et mål om å kunne tilby utslippsfri frakt allerede fra 2027. Wallenius Wilhelmsen er i dag verdens største ro-ro-rederi. Strategien er å operere en flåte på mellom 125 og 135 fartøy.

Rederiet kontrollerer 128 skip som server 15 handelsruter til seks ulike kontinenter.

– Vi har allerede inngått partnerskap med kunder for å redusere utslipp gjennom biodrivstoff. Med de nye fartøyene kan vi akselerere arbeidet mot nullutslipp, sier konserndirektør Xavier Leroi i Wallenius Wilhelmsen.

Satser på vindrevne skip

Rederiet driver også innovasjonsprosjektet Orcelle Wind, der målet er å sette 220 meter lange, vinddrevne fartøy inn i fart så tidlig som i 2027.

Orcelle Wind blir verdens første vindassisterte bilskip.

Orcelle Wind skal ha plass til 7.000 biler og rullende materiell om bord. Tidligere i år fikk Wallenius Wilhelmsen og 10 samarbeidspartnere ni millioner euro i støtte til EUs innovasjons- og utviklingsprogram EU Horizon til å videreutvikle konseptet.