Har tjent 170 millioner på fem år: Nå fornyer rederiet flåten

I fjor kunne Berge Rederi bokføre rekordresultat med 404,8 millioner kroner i omsetning og en driftsmargin på over 20 prosent.

Berge Rederis nybygg MV Selvaagsund ved kai hos det kinesiske verftet Dayang Offshore Equipment Co.
Berge Rederis nybygg MV Selvaagsund ved kai hos det kinesiske verftet Dayang Offshore Equipment Co.Foto: Berge Rederi

– Markedet var veldig godt i 2022, sier mannskapssjef og medeier Øyvind Berge i Berge Rederi.

Bulkrederiet på Hitra er familieeid og har røtter helt tilbake til en sped start innenfor fiskeri tidlig på 1900-tallet. I 1997 startet Magne opp Berge Rederi sammen med Oddvar og Anne Gunn Berge.

Det har gitt resultater. Rederiet kan se tilbake på ti strake år med overskudd. De siste fem årene har samlet årsresultat vært på 170 millioner kroner.

På ti år har rederiet tjent 212 millioner. Likevel har man vært forsiktige med utbytte: Kun 30 millioner er tatt ut i løpet av denne tidsperioden.

– Vi ønsker å investere i rederiet og utvikle flåten videre, sier Berge.

I dag blir nybygget MV Selvaagsund levert. Den er oppkalt etter båten Magne og Øyvinds bestefar kjøpte i 1948.

Hybrid batteridrift

Til liks med de andre fartøyene i flåten på ni er nye MV Selvaagsund av typen selvlosser. Søsterskipet MV Sletringen er allerede i drift.

Øyvind Berge, mannskapssjef og medeier i Berge Rederi.Foto: Berge Rederi

– Båtene har hybrid batteridrift og elektrisk gravemaskin om bord. Vi har også nylig hatt stålkutt på MV Sandstad, det tredje fartøyet av samme type, sier Berge.

Hvert av fartøyene koster rederiet drøyt 100 millioner kroner.

De tre nybyggene er på 8.500 dødvekttonn og er alle bestilt fra verftet Dayang Offshore Equipment Co. i Jiangsu i Kina. Designet er levert av det skipstekniske konsulentfirmaet Marine Design & Consulting (MDC) i Bergen.

MV Sandstad skal leveres i 2024. Frakt av råvarer til norsk oppdrettsnæring og jordbruk utgjør fartøyenes hovedbruksområde, med dolomitt i motsatt retning til det europeiske markedet.

Berge Rederi har en administrasjon på ni ansatte og sysselsetter rundt 120 sjøfolk. De fleste kommer fra Filippinene og de baltiske landene, supplert av nordmenn.

Kunder velger grønt

Øyvind Berge forteller at rederiet nå har begynt å jobbe med et fjerde nybygg.

– Størrelsen her er foreløpig litt uavklart, sier han.

Batteripakken på MV Selvaagsund.Foto: Berge Rederi

For Berge Rederi er det hovedsakelig to driver bake satsingen på flåtefornyelse. For det første ønsker Øyvind Berge og kollegene å forberede seg på nye krav til reduksjon i utslipp og på sikt en utslippsfri fremtid.

Men: Kundene etterspør i stadig sterkere grad grønne fraktalternativer, og rederiet vil også posisjonere seg i forhold til et marked i endring.

– Det er flere som spør etter CO2-regnskap. Samtidig gir fornyelsen oss effekt på driftssiden gjennom lavere drivstoffutgifter, sier Berge.

Å frakte 8.000 tonn last i ti knops fart vil med nybyggene krevet et bunkersforbruk på mellom 16 og 19 liter per nautiske mil.

Til sammenligning bruker selskapets skip Kvervaagsund, en 6.000-tonner som ble bygget i 2005, 33 liter per nautiske mil med 5.600 tonn last om bord.

(Copyright)
Publisert 20. June 2023, kl. 03.30Oppdatert 20. June 2023, kl. 04.38