Harde anklager mot norsk rederi
Støttekomiteen for Vest-Sahara mener rederiet Peak Group fra Bergen bidrar til en ulovlig okkupasjon når de skiper vindmølledeler til Vest-Sahara.
Territoriet Vest-Sahara, ligger som navnet tilsier, helt vest i Sahara-ørkenen på Afrikas vestkyst, og har vært okkupert av Marokko siden 1975. Det har lenge vært omstridt å levere varer til landet.
Men verken Norge eller verdenssamfunnet har gått inn med klare restriksjoner.
Leder for Støttegruppen for Vest-Sahara, Erik Hagen, mener at lover og regler er én ting. Normalt samfunnsansvar er ofte vel så viktig, sier han.
– Bare bløff
– Peak Group strør om seg med hvor flinke de er på å ta samfunnsansvar på sine nettsider. Men her driter de i de fine ordene, og bidrar opprettholdelsen av en okkupasjon som krenker folkeretten og menneskerettigheter, sier Erik Hagen i Støttekomiteen for Vest-Sahara til Kystens Næringsliv.
Det var organisasjonen Støttekomiteen for Vest-Sahara som avslørte rederiet, med bilder og overvåking fra Tenerife.
Støttekomiteen mener norske selskaper har et ansvar for å vurdere om det de gjør er etisk riktig, selv om det ikke rettes noen internasjonale sanksjoner mot selskaper som velger å drive næring i de okkuperte områdene.
– Å bidra til en ulovlig okkupasjon kan ikke forsvares med argumentet om at man følger nasjonale lover, fordi dette kan bety at selskapet støtter menneskerettighetsbrudd. Selskaper som er til stede i okkuperte områder må stille seg spørsmålet: Ønsker de virkelig å bidra til opprettholdelsen av en okkupasjon som krenker folkeretten?
– Ja, det gjør vi. Marokko har en strategi om å etablere seg for alvor i Vest-Sahara med sine egne innbyggere. Dette greier de selvsagt ikke alene, men er avhengig av støtte fra blant annet innførsel av varer fra rederier som Peak Group. Kort forklart er Peak Group en brikke i Marokkos spill, sier Hagen til Kystens Næringsliv.
– Ikke ulovlig, men …
Selv om Støttekomiteen for Vest-Sahara er kritisk, får rederiet Peak Group støtte av blant annet Rederiforbundet som mener på generelt grunnlag at norske rederier kan handle med Vest-Sahara.
Regjeringen har heller ikke lagt ned forbud med handel med Vest-Afrika.
Men utenriksminister Espen Barth Eide kom i fjor høst med en sterk oppfordring om å la være å handle og levere varer til territoriet.
Han la til:
– Det er faktisk en rettslig risiko ved å drive med handel med Vest-Sahara, selv om det ikke er et forbud. Det kan også være internasjonalt problematisk. Dette er en understreking av at man bør følge det rådet. Det gjelder her og for andre liknende råd, f.eks. for handel med okkupert palestinsk territorium, sa Espen Barth Eide i Stortinget 7. november i fjor.
Rederiforbundet har tidligere uttalt seg om at statens råd er for diffuse:
– Rederiforbundets direktør kritiserer «særnorske frarådinger» av forretningsvirksomhet i okkuperte Vest-Sahara, har Rederiforbundets leder Knut Arild Hareide sagt ved flere anledninger.
Vest-Sahara
Vest-Sahara er et omstridt territorium som både Marokko og Den saharawiske arabiske demokratiske republikk (SADR), ledet av frigjøringsbevegelsen Polisario, krever råderett over. Landområdet ligger mellom Marokko i nord, Algerie i nordøst, Mauritania i sør og øst, og Atlanterhavet i vest. Fra 1884 til 1975 var det et spansk protektorat kjent som Spansk Sahara. Idet Spania trakk seg ut i 1975/1976, tok Marokko og Mauritania kontroll over landområdet, og etter at Mauritania trakk seg ut igjen i 1979, sto Marokko igjen som de facto administrasjonsmakt.
Vest-Sahara er delt av en 2 700 km lang mur eller barriere som Marokko har bygget gjennom hele landet. Muren er nesten fire ganger lengre enn muren i Palestina og er beskyttet av noen av verdens største minefelt. Mellom hver femte og hver tiende kilometer er det en marokkansk militærpost som bevokter muren.
Norge har ikke akseptert Marokkos anneksjon av Vest-Sahara.
– Vi følger alle regler
I Bergen forholder rederiet Peak Group seg til hva som er lov – og hva som ikke er lov.
Jan-Petter Slethaug, daglig leder i Peak Group, sier til Bergensavisen at de har vurdert sitt anløp i El Aaiún i Vest-Sahara grundig.