Harøy-selskapet sikret seg en real «hysj»-kontrakt

Stillegående løsninger fra Finnøy Gear & Propeller står sentralt i både Tamhae III og Kaharoa II, bygget for Sør-Korea og New Zealand.

Tamhae III.
Tamhae III.Foto: Ulstein Design & Solutions

– Med disse leveransene demonstrerer vi vår evne til å møte de strenge kravene til lavstøyteknologi, sier Arne K. Nogva, salgssjef i Finnøy.

Minimal lyd

Tamhae III bygget av HJ Shipbuilding & Construction for Korea Institute of Geoscience and Mineral Resources (Kigam). Skipet er designet av Ulstein og er utstyrt med teknologi som sikrer lavt støy- og vibrasjonsnivå.

Det nybygde forskningsskipet Kaharoa II, utviklet ved Astilleros Armon i Spania for National Institute of Water and Atmospheric Research (Niwa) i New Zealand, er også utstyrt med avansert teknologi fra Finnøy.

Skipet, designet av Skipsteknisk, er laget for å operere med minimal lyd og akustikk under vann.

Komplett pakke

– Teknologien fra Finnøy garanterer minimal støy og vibrasjon, noe som er avgjørende for Kigams presise forskning. Vi retter vår takknemlighet til Team Finnøy for deres utmerkede og profesjonelle samarbeid gjennom hele prosjektet, sier Sung-Hwan Park, Senior Designingeniør, hos HJ Shipbuilding & Construction.

Til Tamhae III har Finnøy levert en komplett propulsjonspakke, inkludert to 2G60-80E gir, fleksible koblinger, komplette aksellinjer og en fembladet «Super Silent» CP-propell med en diameter på 3,8 meter.

Propellen, som er testet i kavitasjonstunnel, er designet for minimal undervannsstøy. I tillegg har Finnøy levert dyser med HS-profil og et femtegenerasjons fjernkontrollsystem.

Strengeste klasse

Komponentene oppfyller DNV-sertifiseringer som Ice 1B, Silent S (Seismic) og Silent R (Research). Dette sikrer at Tamhae III kan operere effektivt i både polare områder og andre krevende miljøer, noe som er avgjørende for Kigams forskningsoppdrag.

Silent-R klassifiseringen, den strengeste innen Silent-klassifikasjonene, gjelder for skip som krever ekstremt lav undervannslyd- og akustikk. Denne høye standarden er nødvendig for å sikre optimal ytelse av presisjonsinstrumenter og for å samle inn nøyaktige og pålitelige vitenskapelige forskningsdata.

Fiskeriklasse

Kaharoa II har på sin side fått en spesialutviklet fembladet «Super Silent» propell, testet gjennom omfattende analyser som tanktest og CFD, samt en G50FK tohastighetsgirkasse montert på fleksible labber. Den laveste girhastigheten brukes under forskning for å sikre minimal undervannsakustikk, som er kritisk for nøyaktigheten av forskningsdata.

Fartøyet oppfyller derfor DNV Silent-A (Acoustic) og Silent-F (fiskeri) klassenotasjoner, som sikrer lavest mulig lyd og akustikk under vann.

– Vi er imponert over samarbeidet med Finnøy. Deres innovative løsninger har vært avgjørende for å oppfylle de strenge støykravene på forskningsskipet, sier Santiago Martín, verftssjef ved Armon Shipyards Vigo.

Silent-F-klassifiseringen er relevant for fartøy som driver med kommersielt fiske, hvor høy undervannsstøy fra skipet kan ha negative følger, som redusert fangst og forstyrrelse av annet marint liv i nærheten av skipet.

Leveransen inkluderer også fleksible koblinger, komplett aksellinje og et femtegenerasjons fjernkontrollsystem.

(Copyright)
Publisert 11. June 2024, kl. 06.51Oppdatert 11. June 2024, kl. 07.53