Hav-datter har levert ordrer for én milliard: Fyller på med Rem-avtale

Hav-datter Norwegian Electric Systems har fått kontrakten med å levere nytt energi- og kontrollsystem til «Rem Inspector».

Siv Remøy Vangen er leder i Hav-datteren NES som stakk av med en viktig kontrakt med Rem Offshore.
Siv Remøy Vangen er leder i Hav-datteren NES som stakk av med en viktig kontrakt med Rem Offshore.Foto: NES

– Vi har investert «en god del» i utvikling av teknologi og kompetanse i Norwegian Electric Systems de senere årene. Ordreinngangen i 2024 viser at investeringen vil bli lønnsom og selskapet blir en viktig hjørnestein i utviklingen av konsernet framover, sier konsernsjef i Hav-gruppen, Gunnar Larsen til Kystens Næringsliv.

Godt fornøyd med datteren

Hittil i år har Norwegian Electric Systems (NES) levert avtaler til nærmere én milliard kroner i et marked vi har veldig stor tro på, forteller Larsen.

– Ordrebøkene til NES begynner å fylles opp i 2025 og 2026, men de har fremdeles ledig kapasitet. Flere rederier ønsker samme løsning som vi nå tilbyr Rem, sier Hav-sjefen.

NES skal levere et dekksbasert energilagringssystem til CSV-en (construction support vessel) «Rem Inspector».

Dette er et konteinerbasert energilagringssystem som inkluderer en inkluderer en «Quest» batterilader, batteripakke på 1 megawatt, og kontrollsystem.

Systemet er i stand til å operere i ulike modus inkludert «peak shaving», «spinning reserve» og havnemodus. Skipet er 110 meter langt, 22 meter bredt, har 1000 kvadratmeter dekksområde, og er utstyrt med en 150 tonns kran.

Selskapet skal levere utstyret i løpet av første kvartal 2025, og lede prosjektet ut fra selskapets hovedkvarter i Bergen.

Det er ikke oppgitt hva kontraktene er verdt.

Det er heller ikke offentlig hvem som leverer batteriene til Norwegian Electric Systems.

Etter det Kystens Næringsliv kjenner til, er det stor sannsynlighet for at det er Hav-gruppens samarbeidspartner Corvus som står for leveransen.

Men dette er ikke offentliggjort.

Systemet som leveres er i stand til å operere i ulike modus inkludert «peak shaving», «spinning reserve» og havnemodus.

– Rem Offshore er opptatt av å øke drivstoffeffektiviteten. Vi er stolt av å kunne bidra til denne framtidsrettede tilnærmingen, sier Siv Remøy-Vangen, administrerende direktør i Norwegian Electric Systems.

Rems øverste sjef er også fornøyd med at Hav-gruppens datter skal levere til dem.

– Vi har nylig bestilt vårt første netto-null-nybygg som viser at bærekraft og kommersielle prioriteringer går hånd i Rem Offshore. Oppgradering av eksisterende flåte er en annen del av denne strategien. NES har en lang historie med å levere energilagringssystemer til offshorefartøy, sier Lars Conradi Andersen, konsernsjef i Rem Offshore.

Kan spare mye – selv uten Enova-støtte

Enova-støtten til batteriløsninger ble trukket tilbake i fjor. Det betyr at rederiene må bære det meste av kostnadene selv.

Larsen forteller at de ikke har sett en stopp i elektrifiseringen.

– Vi tror det er gode muligheter for flere elektrifiseringsprosjekter for offshorefartøy også framover. Det blir selvsagt en kostnad som tar lengre tid å nedbetale for rederiene, men samtidig er markedet positivt. Det lover veldig godt, sier Larsen.

(Copyright)
Publisert 24. September 2024, kl. 03.25Oppdatert 25. September 2024, kl. 06.14
Hav GroupNES (Norwegian Energy Solutions)Norwegian Electric SystemsBatteriCorvus Energy