– Kan bli vår største kontrakt noensinne, uttaler administrerende direktør hos Hav Group, Gunnar Larsen.

Fjord1 vant i forrige uke anbudet Oppedal-Lavik.

(Saken fortsetter under faktaboksen)

HAV Groups engasjement i prosjektet er betinget av at den endelige kontrakten tildeles fra Statens vegvesen til Fjord1 etter en obligatorisk tidagers karensperiode, og at det inngås endelige kontrakter med HAV Group.

Selvkjørende ferjer

De potensielle kontraktene vil være basert på et framtidsrettet driftskonsept som Fjord1 har utviklet sammen med HAV Group, melder HAV i en børsmelding.

Med forbehold om ovennevnte, vil HAV Groups designvirksomhet levere skipsdesign og en dokumentasjonspakke for neste generasjon av fire elektriske ferjer som vil kunne operere med høy grad av automatisering av fartøysfunksjoner og autonom navigering.

Oppedal-Lavik- avtalen kort forklart:

Lavik–Oppedal er en ferjestrekning som krysser Sognefjorden, på nordvestkysten av Norge, fra Lavik i Høyanger kommune til Ytre Oppedal i Gulen kommune. Ferjeoverfarten tar 20 minutter og ruten er 5,6 kilometer lang. Fire nybygde nullutslippsferjer skal trafikkere ruten fra 1. september 2026 og utover.

Fjord1 sikret seg anbudet for kommende drift, i forrige uke.

Fullstendig implementering av automasjonsfunksjoner og autonome systemer, inkludert autocrossing og autodocking, er påkrevd fra januar 2027, mens fullstendig autonom navigasjon planlegges for implementering fra januar 2028.

Videre vil HAV Groups energi- og smartkontrollvirksomhet fungere som systemintegrator og levere komplette systemleveranser for kraftsystem, automasjon og brudesign inkludert navigasjons- og kommunikasjonsløsninger for de fire ferjene.

I tillegg skal selskapet levere to ladestasjoner på land.

En av de største kontraktene noensinne

Administrerende direktør i HAV Group, Gunnar Larsen, understreker i meldingen at ingenting er signert enda. Men han sier at en potensiell kontrakt med Fjord1 blir enormt stor.

– Dette prosjektet kan potensielt bli en av HAV Groups største kontrakter noensinne. Jeg må understreke at det er flere steg å gå før noen kontrakter signeres, men nyheten setter HAV Group i en ledende posisjon som designer, utvikler og leverandør til disse fire banebrytende ferjene, sier Gunnar Larsen.