Hav Design har inngått kontrakt om å designe og utvikle fire nye, autonome nullutslippsferger som skal operere Lavik–Oppedal-sambandet over Sognefjorden.

Kystens Næringsliv skrev for en stund tilbake at det var store sjanser for at Hav Design fikk rekordstor kontrakt med Fjord1. Nå er det offisielt.

Dermed drypper det også litt på norske underleverandører, etter at byggingen av de fire fergene endte opp i Tyrkia.

Les også: Fjord1 valgte å få bygget fergene i Tyrkia

Hav Design skal levere skipsdesign og ingeniørløsninger for alle de fire autonome fergene.

Skipsdesignen er basert på et fremtidsrettet driftskonsept som fergeoperatøren Fjord1 har utviklet sammen med Hav Design, heter det.

Godt samarbeid

Fergene vil være i stand til å operere med autonom navigasjon og høy grad av automatiserte fartøysfunksjoner som erstatter manuelle operasjoner om bord.

– Etter at disse fire fergene er levert, vil Hav Design ha designet 18 elektriske ferger for Fjord1. Selv om dette er et betydelig antall, så representerer miljø- og teknologiprofilen til disse fire nybyggene et stort skritt inn i fremtiden. Å få muligheten til å designe og utvikle såpass innovative ferger er noe alle i Hav Design er stolte av, sier Jan Magne Goksøyr, salgssjef hos Hav Design i en pressemelding.

Alt klart innen høsten 2026

Lavik–Oppedal er et fergesamband i Sognefjorden som går fra Lavik i Høyanger kommune til Ytre Oppedal i Gulen kommune. Overfarten tar 20 minutter og er 5,6 kilometer lang.

Fire nye, nullutslippsferger skal operere sambandet fra og med 1. september 2026.

Hav Design er et datterselskap av Hav Group ASA, som er notert på Euronext Growth Oslo. Selskapets hovedkontor ligger i Fosnavåg.