Noen kjøpssum vil de imidlertid ikke ut med.

Volstad Maritime har seks skip, fem konstruksjonsskip (OCV) og et dykkerskip (DSV). De har rundt 250 sjøfolk og 20 ansatte på land, heter det i en pressemelding fra den ferske eieren.

God miks

Havila Shipping driver fra før 14 fartøy innen subsea, plattformforsyningsskip og områdeberedskap. Om bord i skipene er det 262 sjøfolk.

I tillegg har Havila Shipping 14 ansatte i administrasjonen og kjøper tjenester innen blant annet bemanning, lønn og innkjøp fra Havila Service.

Njål Sævik i Havila. Foto: Havila

– Som eneeier av Volstad Maritime og majoritetseier i Havila Shipping kan vi skape en god miks mellom olje/gass og offshore vind, i tillegg til at vi kan bygge bredde og styrke opp mot markedet og innen drift av rederi, sier Havila-eier Njål Sævik i pressemeldingen.

Havila, Skansi, Smyril og Volstad

Havilagruppen er eiere og inne i offshore-rederiene Havila Shipping og det færøyske offshorerederiet Skansi i tillegg til rederiene Havila Kystruten og Smyril Line, som driver med passasjer- og godstransport.

Gjennom selskapet Sæviking AS har Havila Holding vært majoritetseier i Volstad Maritime. Nå kjøper de også resten av aksjene og blir eneeier.

Sævik kjenner derfor Volstad Maritime svært godt som styremedlem i selskapet, og sier at da de nå fikk sjansen til å overta også resten av aksjene, så han på det som en mulighet til å overta noe som gir store fremtidsmuligheter.

Volstad Maritime DSV Rever Topaz. Foto: Rever Offshore

Miljø-flåte

– Volstad Maritime har en av de mest moderne subsea-flåtene i verden, det er en miljøvennlig flåte og de siste fem årene har 40 prosent av aktiviteten deres vært mot offshore vind. Dette er en interessant flåte med en god ordrebok innenfor et marked vi har tro på, sier Sævik.