Havnestrid til 408 millioner kroner

En lovlighetsklage setter utvidelsen av Bergneset havn i fare.

Cargills fiskefôr-fabrikk på Bergneset i Troms. Det er tomteområdet til venstre striden står om.
Cargills fiskefôr-fabrikk på Bergneset i Troms. Det er tomteområdet til venstre striden står om.Foto: Moloen Media

Balsfjord har Troms og Finnmarks tredje største godshavn, kort vei til flyhavn og europavei mot Finland. Samtidig er dagens kaianlegg håpløst utdatert, mener mange brukere. I to år har en bebudet ny kai gitt håp om industrivekst.

Nå brenner det et blått lys for satsningen.

Har kjøpt tomt

– Som bruker har vi fulgt prosessen rundt det nye kaianlegget nøye, forteller Are Lorentsen til Kystens Næringsliv.

Lorentsen er administrerende direktør i Perpetuum, Nord-Norges største privateide avfallsaktør.

Are Lorentsen er administrerende direktør i Perpetuum.Foto: Perpetuum

– Vi har selv kjøpt opp en tomt for å opparbeide den til næringsarealer, for at andre selskap skal kunne etablere seg.

En ny, og større kai «vil bli en ny verden», tror han.

– Den gir potensial for utvikling det ikke er rom for i dag.

Kan forsinke eller stoppe

Gleden deles av havnesjef Arnt Hansen og næringslivet ellers.

– Jeg skal ikke legge skjul på vi er glade for endelig å kunne komme i gang med håndfast arbeid. Dagens kaistørrelse er for liten og vi har jevnlig anløp vi må si nei til av kapasitetshensyn, sier Hansen til lokalavisen Nye Troms.
Mens næringslivet jubler over vedtaket om å bevilge 408 millioner kroner til prosjektet, har tre kommunestyrerepresentanter levert en lovlighetsklage som kan forsinke eller stoppe utbyggingen.
Bergneset i Balsfjord.Foto: Øistein Hanssen

Klagen går på økonomisk sikkerhet, og prosjektet er ifølge avisen også gjenstand for usikkerhet om det er 80 eller totalt 200 meter som er tenkt bygget.

Neste kommunestyremøte er i begynnelsen av juni, men Senterparti-ordfører Laila Johannessen sier til lokalavisen at det kan være mulig med em ekstraordinær, politisk behandling.

– Det finnes mange veier til Rom, og det er absolutt mulig, sier hun til Nye Troms.

For Balsfjord kommune handlet det i utgangspunktet om å utvide de eksisterende havnearealene fra 1980-tallet med to havner, hver på 100 meters lengde og med 9 og 12 meter dybde.

Havnesjef Arnt Hansen og flere næringsaktører mener utvidelsen vil gi store positive ringvirkninger. Med en økning i antall anløp – en nær dobling – og større kapasitet forventes det at kommunen kan tiltrekke seg flere bedrifter og styrke lokalt næringsliv.

Har tatt høyde

Are Lorentsen i Perpetuum tror ikke en eventuell forsinkelse vil føre til en umiddelbar krise for dem. At det bremser for videre vekst og ny industri, er en annen sak.

– Vi får det til. Men, det ville vært veldig kjedelig. Både vi og andre selskap har tatt høyde for bedre kapasitet i havnen.

– Kan det på sikt føre til en flaskehals?

– Det kan det.

Bergneset, slik Multiconsult sine tegninger viser planene.Foto: Multiconsult

Da Kystens næringsliv snakket med Lorentsen under planoppstarten for to år siden, sa han at godt samarbeid så langt har sikret at logistikken har gått rundt.

– Vi har merket utfordringer i kapasiteten, men har klart å unngå å takke nei til store ordrer.

Cargill, Bergneset Pukk & Grus, Perpetuum og Element Nor er blant selskapene som kan få store fordeler i en modernisert havn.

Dette er brukere som har signalisert en økning på 300.000 tonn årlig, opp fra dagens 600.000 tonn – som igjen er en økning fra bare få år tilbake. Da lå årlig tonnasje på rundt 350.000 tonn, og både januar og februar i år klokket inn med en dobling mot 2024.

Forsinkelse – eller full stans

Motstanden ledes av Tronn Sørensen (Sp), Torbjørn Fagermo og Bjørn Tore Øvergård (begge Frp), som mener vedtaket er økonomisk uforsvarlig. De peker på at finansieringen bygger på usikre fremtidige inntekter fra tomtesalg og leieinntekter.

En analyse viser at selv et moderat inntektsbortfall kan føre til underskudd i over 15 år, og at prosjektet først vil være i balanse i 2041.

Konsulent- og rådgivingsselskapet Transportutvikling sin opprinnelige skisse for hvordan Bergneset kunne utvikles med nye kaier.Foto: Transportutvikling
– Det er ikke uten grunn at vi stemte imot. Vi mener vedtaket som ble gjort er ulovlig av flere grunner. Det er ikke fattet på forsvarlige og realistiske økonomiske forutsetninger, og innebærer bruk av urealiserte fremtidige inntekter fra salg av kommunal eiendom til å dekke drift. Vedtaket eksponerer kommunen for betydelig økonomisk risiko, mener Fagermo overfor Nordlys.

Kommunestyret må nå behandle lovlighetsklagen. Hvis de ikke opphever vedtaket, vil saken oversendes Statsforvalteren i Troms og Finnmark for vurdering.

Utfallet kan avgjøre om Balsfjord får sin etterlengtede havneutvidelse eller om økonomiske bekymringer stopper prosjektet.
(Vilkår)
Publisert 3. April 2025, kl. 03.03Oppdatert 3. April 2025, kl. 03.03
BalsfjordTromsHavn