– Dette er noe vi har diskutert over tid internt. I løpet av seks til 12 måneder håper vi å ha landet en god løsning for Havyard, sa konsernsjef Erik Høyvik i Eqva ASA til Kystens næringsliv i starten av september i år.

Nå er salget offentliggjort.

Havyard Leirvik, verftet i Hyllestad. Foto: Ketil Svendsen, Ketil Svendsen

Eier Eqva uttrykker tillit til Tersans evne til å være en solid ny eier med klar strategisk interesse for å videreføre verftet. Transaksjonen styrker Eqvas posisjon som en aktiv aktør innen industrielle investeringer, heter det i en pressemelding.

Ser frem til nye eiere

– Vi ser frem til å bli en del av Tersan Shipyard. Det er et svært anerkjent selskap med godt omdømme i internasjonal skipsfart og maritime kretser, og som har en klar ambisjon om å styrke sin posisjon ytterligere i Nord-Europa med Havyard Leirvik som drivkraft, sier Tor Leif Mogstad, administrerende direktør i Havyard Leirvik.

Transaksjonen gjennomføres ved 100 prosent salg av Eqvas aksjer i Havyard Leirvik Holding AS, som inkluderer datterselskapene Havyard Leirvik AS og Havyard Leirvik Eiendom AS. Transaksjonens gjøres opp ved NOK 30 millioner i kontantvederlag.

– Vi er trygge på at Tersan vil være en sterk ny eier for Havyard Leirvik, med tydelig strategisk interesse for å fortsette sin stolte industrielle tradisjon. Som en ledende aktør i bransjen har de dokumentert ekspertise og lokal kunnskap fra samarbeid med et bredt spekter av kunder innen maritim og havbruksnæring. For Eqva er det viktig at vi etterlater verftet i gode hender, sier Matre Ellingsen, styreleder i Eqva.

Frigjør ressurser

Salget signaliserer Eqvas ambisjon om å utvikle seg til et børsnotert industrielt investeringsselskap på Oslo Børs. Salget frigjør ressurser, som gjør at selskapet nå kan fokusere på å videreutvikle sin eksisterende industrielle portefølje og lete etter nye investeringsmuligheter.

Eqva eier allerede BKS, en ledende systemleverandør for maritime, offshore- og landbaserte industrier, Fossberg Kraft, som spesialiserer seg på småkraftverk i Norge, og 50 prosent av plattformforsyningsfartøyet Havila Charisma.

Havyard Leirvik, verftet i Hyllestad. Ble rammet av korona i 2020. I dag skalerer de ned fra nybygg til ombygging og service. Brønnbåten Åsværfjord er siste nybåt ut fra verftet før det blir et rent reparasjons- og ombyggingsverft. Foto: Ketil Svendsen

– Salget av Havyard Leirvik vil frigjøre viktige ressurser, og Eqva vil fortsette å fokusere på videreutvikling av sin nåværende industrielle portefølje og se etter nye investeringsmuligheter, sier Even Matre Ellingsen, styreleder i Eqva.