Havyard med byggeordre til 1,5 milliarder kroner
Norled har akkurat gjort avtale med verftet på den fjerde fergen i en serie rekordstore batteriferger.
– Dette er vi veldig glade for, sier Tor Leif Mongstad til Kystens Næringsliv.
Det er knappe to måneder siden Havyard Leirvik kunne avslutte et 2023 som begynte bratt, med en storordre på én milliard kroner i elektriske ferger.
Fjerde nybygg på rappen
Kunden var rederiet Norled, som nå bestiller enda et nybygg.
Mongstad er administrerende direktør ved Hyllestad-verftet, og hadde ordren vært formelt signert hadde ikke blekket vært tørt når vi snakker med ham.
Han vil ikke gå i detalj om hvor store sumemr ordren utgjør, men etter det Kystens Næringsliv erfarer skal den ha en verdi på 1,5 milliarder kroner for det Tersan-eide verftet.
– Norled erklærte i dag at de ville bygge det fjerde opsjonsfartøyet som lå i ordren fra desember.
– Nei, men opsjonen går ut nå, se det var enten eller. Nå blir det signering om litt, sier en tydelig fornøyd verftssjef.
Fordel med søsterskip
Salgssjef Silje Smådal i Havyard Leirvik uttaler at fire identiske skip er godt nytt, også ut over det økonomiske.
– Det er en fordel med søsterskip. Da benytter vi oss av samme prosjektorganisasjon og sparer tid, men det kreves flere hoder og hender på verftet fremover.
Verftet begynte å se etter nye hoder allerede i desember.
De nye elektriske fergene skal kutte utslippene på sambandet Stokkvågen–Lovund–Træna med opp til 90 prosent.
I likhet med de tre andre søsterfartøyene, skal også skroget til den siste fergen bygges ved moderverftet i Tyrkia, og gjennomgå komplett utrustning ved Havyard Leirvik før de settes i drift i 2027.
Godt verftssamarbeid
– Vi har hatt et svært godt samarbeid med Havyard og synes alltid det er stas å kunne samarbeid med norske verft. Dette blir flotte og miljøvennlige fartøy som vi ser frem til å drifte, sier teknisk direktør i Norled, Erlend Hovland i meldingen.
Til Kystens næringsliv sier verftssjef Mongstad at ledetiden ikke skal bli for lang.
– Det blir levering ikke så lenge etter den siste av de tre, i desember 2026.
– Rett og slett mer arbeid.
Fergene skal bli 84,5 meter lange, 15 meter brede og ha plass til 60 biler og 250 passasjerer, mannskap inkludert. De fire nybyggene blir også trolig de aller største batterifergene her til lands, med 8000 kilowattimer kapasitet. Det er norske LMG Marine som har gjort designen på fartøyene.
I desember sa salgssjef Smådal dette til Kystens Næringsliv:
Rigget mot ferger
Verftet har lang erfaring med både ombygging og nybygg av ferger, og rigget seg også for å betjene fergemarkedet etter pandemien.
Etter et katastrofeår i 2019, klarte Havyard Leirvik å bli gjeldfri i 2022, for deretter å møte et 2023 med ordretørke i næringen. I november i fjor slapp det da Eqva-eide konsernet nyheten om at det tradisjonsrike verftet ble solgt til tyrkiske eiere.
– Vi ser frem til å bli en del av Tersan Shipyard. Det er et svært anerkjent selskap med godt omdømme i internasjonal skipsfart og maritime kretser, og som har en klar ambisjon om å styrke sin posisjon ytterligere i Nord-Europa med Havyard Leirvik som drivkraft, sa Tor Leif Mongstad den gangen.
Transaksjonen ble gjennomført ved 100 prosent salg av Eqvas aksjer i Havyard Leirvik Holding AS, som inkluderer datterselskapene Havyard Leirvik AS og Havyard Leirvik Eiendom AS. Transaksjonens ble oppgjort ved 30 millioner norske kroner i kontantvederlag.
(Copyright)