Fredag var det duket for dåp for Rem Purus sin nye CSOV «Rem Power» i Ålesund. Dette er det første av to fartøy som Vard skal levere for rederiet.
Godt marked
Fartøyene er skreddersydd for service- og vedlikeholdsoperasjoner på havvindparker og ville kunne brukes over hele verden.
Lars Conradi Andersen, administrerende direktør i Rem Offshore, er svært fornøyd med resultatet.
– Vi har lagt stor vekt på å utvikle et attraktivt og framtidsrettet fartøy med lave utslipp sammen med Vard, og har blant annet forberedt det for å nullutslippsoperasjon gjennom lading til havs, opplyser Andersen i en pressemelding.
I et brennhett marked slipper rederiet å vente på oppdrag for nybygget.
– Det er svært gledelig å konstatere at «Rem Power» er levert på tid og går rett på jobb i et godt marked. Markedsutsiktene ser bra ut fremover i alle våre segmenter, og Rem er godt posisjonert med den mest moderne og energieffektive flåten i bransjen, sier Andersen.
Ny teknologi
«Rem Power» skal jobbe i fornybarmarkedet, først for Asso Subsea en periode, før det skal på en lengre kontrakt for energiselskapet RWE.
Rem Offshore har med britiske Purus Marine på eiersiden i sin vindsatsing.
«Rem Power» er det første testfartøyet som deltar i Ocean Charger-prosjektet – et prosjekt der Vard og partnere arbeider for å utvikle en maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring.
Ved å koble fartøy til strømnettet i vindparken/havnen og lade batteriene jevnlig, er målet å drifte fartøyet med et minimum av ekstra energikilder. Prosjektet er støttet av regjeringens Grønn plattform-initiativ.
«Rem Power» er også det første fartøyet i verden som utstyres med Seonics ECMC-kran (Electric Controlled Motion Compensated), noe som sikrer effektiv og fremtidsrettet drift.
Dette systemet gjør det mulig å alltid holde lasten nær kranspissen fra dekksnivå til TP-plattformen. Den nye kranen sikrer rask og sikker lastoverføring.
Lugarer for 120 personer
Alberto Maestrini, CEO i Vard, ser nybygget som en del av forpliktelsen verftet har tatt på seg i forhold til miljø.
– Vi har lovet å bidra til det grønne skiftet, og med dette prosjektet øker vi hastigheten gjennom våre innovative løsninger og klargjøring for nullutslipps energikilder. Vi sikrer fremtidsrettet og effektiv drift gjennom bro- og kranløsningene på fartøyet. Vard fortsetter mot målet om å legge til rette for bærekraftig virksomhet til sjøs sammen med våre kunder og partnere.
Skroget til REM Power ble bygget ved Vard Braila i Romania og utrustet og ferdigstilt ved Vard Søviknes i Norge. Fartøyet er nå på sine siste tester før det blir levert og skal i drift.
Det andre fartøyet skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam, med planlagt levering i 2024.
REM Power er 85 x 19,5 m med lugarer for opptil 120 personer, inkludert 93 vindmølleteknikere og et mannskap på opptil 27.