Fredag var det duket for dåp for Rem Purus sin nye CSOV «Rem Power» i Ålesund. Dette er det første av to fartøy som Vard skal levere for rederiet.

Godt marked

Fartøyene er skreddersydd for service- og vedlikeholdsoperasjoner på havvindparker og ville kunne brukes over hele verden.

Lars Conradi Andersen, administrerende direktør i Rem Offshore, er svært fornøyd med resultatet.

– Vi har lagt stor vekt på å utvikle et attraktivt og framtidsrettet fartøy med lave utslipp sammen med Vard, og har blant annet forberedt det for å nullutslippsoperasjon gjennom lading til havs, opplyser Andersen i en pressemelding.

I et brennhett marked slipper rederiet å vente på oppdrag for nybygget.

«Rem Power» går rett inn i kontrakt for Asso Subsea. Foto: Olav Thokle/ Fotomaritim

– Det er svært gledelig å konstatere at «Rem Power» er levert på tid og går rett på jobb i et godt marked. Markedsutsiktene ser bra ut fremover i alle våre segmenter, og Rem er godt posisjonert med den mest moderne og energieffektive flåten i bransjen, sier Andersen.

Ny teknologi

«Rem Power» skal jobbe i fornybarmarkedet, først for Asso Subsea en periode, før det skal på en lengre kontrakt for energiselskapet RWE.

Rem Offshore har med britiske Purus Marine på eiersiden i sin vindsatsing.

«Rem Power» er det første testfartøyet som deltar i Ocean Charger-prosjektet – et prosjekt der Vard og partnere arbeider for å utvikle en maritim verdikjede for havvind med offshore energioverføring.

Ved å koble fartøy til strømnettet i vindparken/havnen og lade batteriene jevnlig, er målet å drifte fartøyet med et minimum av ekstra energikilder. Prosjektet er støttet av regjeringens Grønn plattform-initiativ.

«Rem Power» er også det første fartøyet i verden som utstyres med Seonics ECMC-kran (Electric Controlled Motion Compensated), noe som sikrer effektiv og fremtidsrettet drift.

Fra venstre: Verftsdirektør på Vard Brattvåg og Vard Søviknes, Arnt Inge Gjerde, chief på Rem Power, Eivind Eik, gudmor Christin Engh, kaptein på Rem Power, Glenn Gåsø og administrerende direktør Lars Conradi Andersen i Rem Offshore. Foran blomsterpike Elida Giske Ingjerd. Foto: Olav Thokle/ Fotomaritim

Dette systemet gjør det mulig å alltid holde lasten nær kranspissen fra dekksnivå til TP-plattformen. Den nye kranen sikrer rask og sikker lastoverføring.

Lugarer for 120 personer

Alberto Maestrini, CEO i Vard, ser nybygget som en del av forpliktelsen verftet har tatt på seg i forhold til miljø.

– Vi har lovet å bidra til det grønne skiftet, og med dette prosjektet øker vi hastigheten gjennom våre innovative løsninger og klargjøring for nullutslipps energikilder. Vi sikrer fremtidsrettet og effektiv drift gjennom bro- og kranløsningene på fartøyet. Vard fortsetter mot målet om å legge til rette for bærekraftig virksomhet til sjøs sammen med våre kunder og partnere.

Skroget til REM Power ble bygget ved Vard Braila i Romania og utrustet og ferdigstilt ved Vard Søviknes i Norge. Fartøyet er nå på sine siste tester før det blir levert og skal i drift.

Det andre fartøyet skal bygges og leveres av Vard Vung Tau i Vietnam, med planlagt levering i 2024.

REM Power er 85 x 19,5 m med lugarer for opptil 120 personer, inkludert 93 vindmølleteknikere og et mannskap på opptil 27.