Hurtigbåtprosjekt kom aldri lengre enn til tegnebrettet

Fem fylkeskommuner gikk sammen om å utvikle framtidens hurtigbåt. Nå har prosjektet gått på grunn.

Illustrasjon hentet fra nett.nos nettsider.
Illustrasjon hentet fra nett.nos nettsider.Foto: ulike leverandører av hurtigbåter.

I 2021 gikk fylkeskommunene Vestland, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark sammen for å utvikle hurtigbåt.

Målet var å utvikle den mest energieffektive skrogløsingen, kombinert med hydrogen som drivstoff.

Seks konsortium fikk være med i konkurransen om å bygge hurtigbåtene.

Nå har prosjektet stoppet opp på grunn av pengemangel, melder nytt.no

Fylkeskommunene ber nå om hjelp fra Staten. Nærmere en halv milliard ønsker de i støtte til sitt prosjekt.

Transport- og infrastruktdirektør Odd Inge Bardal i Nordland fylkeskommune er leder for styringsgruppen i hurtigbåtprosjektet.

I et notat til stortingsrepresentanter anslår han hvor mye mer det vil koste å bygge pilotbåtene samanliknet med å bygge tilsvarende store tradisjonelle hurtigbåter:

«Merkostnadene med å bygge og teste pilotbåtene er beregnet til om lag 250 millioner kroner for energieffektivt fartøy og 420 millioner kroner for hydrogenfartøy. Fylkeskommunene har ikke økonomisk handlingsrom til å gjennomføre dette uten statlig kompensasjon for merkostnader», skriver Bardal i notatet.

Fylkeskommunene ønsket å sette byggingen av hurtigbåtene ut på anbud.

Fylkeskommunene har som kanskje de fleste vet – ikke egne verft.

Men verken Oma båtbyggeri, Fjellstrand eller Brødrene Aa var med i den opprinnelige konkurransen.

Disse tre verftene er noen av de fremste i landet til å bygge hurtigbåter.

Men foreløpig altså ser det ut som dette fylkeskommunale tiltaket stopper helt opp, ifølge nettavisen nett.no som først skrev om denne saken.
(Vilkår)
Publisert 14. May 2024, kl. 08.50Oppdatert 15. May 2024, kl. 11.48