Hurtigbåtprosjekt kom aldri lengre enn til tegnebrettet
Fem fylkeskommuner gikk sammen om å utvikle framtidens hurtigbåt. Nå har prosjektet gått på grunn.
I 2021 gikk fylkeskommunene Vestland, Trøndelag, Nordland og Troms og Finnmark sammen for å utvikle hurtigbåt.
Målet var å utvikle den mest energieffektive skrogløsingen, kombinert med hydrogen som drivstoff.
Seks konsortium fikk være med i konkurransen om å bygge hurtigbåtene.
Fylkeskommunene ber nå om hjelp fra Staten. Nærmere en halv milliard ønsker de i støtte til sitt prosjekt.
Transport- og infrastruktdirektør Odd Inge Bardal i Nordland fylkeskommune er leder for styringsgruppen i hurtigbåtprosjektet.
I et notat til stortingsrepresentanter anslår han hvor mye mer det vil koste å bygge pilotbåtene samanliknet med å bygge tilsvarende store tradisjonelle hurtigbåter:
«Merkostnadene med å bygge og teste pilotbåtene er beregnet til om lag 250 millioner kroner for energieffektivt fartøy og 420 millioner kroner for hydrogenfartøy. Fylkeskommunene har ikke økonomisk handlingsrom til å gjennomføre dette uten statlig kompensasjon for merkostnader», skriver Bardal i notatet.
Fylkeskommunene ønsket å sette byggingen av hurtigbåtene ut på anbud.
Fylkeskommunene har som kanskje de fleste vet – ikke egne verft.
Men verken Oma båtbyggeri, Fjellstrand eller Brødrene Aa var med i den opprinnelige konkurransen.
Disse tre verftene er noen av de fremste i landet til å bygge hurtigbåter.