I dette rederiet konkurrerer sjøfolkene om å bli de beste «energi-seilerne»

Odfjell har seilt karbonnøytralt – 25 år før fristen. Og sjøfolkene om bord konkurrerer om å bli de beste «energi-seilerne».

Erik Hjortland er teknologidirektør i rederiet Odfjell. Han kan fortelle at sjøfolkene i rederiet nå kan se fram til en helt annerledes og mer gøy og spennende dager på sjøen når de kan konkurerer om hvem som er de beste seilerne.
Erik Hjortland er teknologidirektør i rederiet Odfjell. Han kan fortelle at sjøfolkene i rederiet nå kan se fram til en helt annerledes og mer gøy og spennende dager på sjøen når de kan konkurerer om hvem som er de beste seilerne.Foto: Arvid Steen

Teknologidirektør hos Odfjell, Erik Hjortland, har nettopp fått inn de siste resultatene etter den første tur/retur-seilasen med sugeseil fra Rotterdam til Houston. 

For første gang i Odfjells historie kombinerte de en seilas med seil og biofuel. 

Bow Olympus seilte denne måneden tilnærmet utslippsfritt på reisen fra USA til Rotterdam. Nå klargjøres det for seil på et søsterskip.

– Allerede ved fem til seks sekundmeter vind ser vi en merkbar effekt. Det overrasket oss hvor lite vind som skulle til for å oppnå betydelige besparelser, sier Hjortland til Kystens Næringsliv.

Det betyr med andre ord at Odfjell har nådd miljøkravene som blir innført 20–25 år frem i tid.

Erik Hjortland, teknologidirektør i Odfjell

Ikke en 100 prosent seilbåt

De mye omtalte sugeseilene var kontinuerlig påslått under seilasen etter at kommisjoneringsfasen var gjennomført. De skrudde seg imidlertid av automatisk da vindstyrken i perioder oversteg 26 meter i sekundet, for å unngå skader på seilene.
Sjøfolkene om bord på Bow Olympus konkurrerer nå om bli de beste til å spare drivstoff.

– Men kjemikalietankeren Bow Olympus er ikke en rendyrket seilbåt. Vi er fortsatt avhengig av fremdriftsmaskineri og drivstoff for å få nok fart, understreker Hjortland.

Men statistikken over reduserte drivstoffutgifter tikker fortløpende inn til rederiets hovedkontor i Bergen.

Erik Hjortland er teknologidirektør i rederiet Odfjell. Han mener det er framtiden å satse på biodrivstoff og seilteknologi.Foto: Arvid Steen

Og optimismen er stor. 

Odfjell er et av få kjemikalietanker-rederier som bruker sugeseil på verdensbasis.

På papiret ligger det 100 bestillinger til ulike rederier, men Odfjell er blant de første.

Det vekker interesse, forteller Hjortland.

Nysgjerrige blikk fra hele verden

– Da vi seilte inn til Houston fikk vi fortløpende telefoner fra kunder som ville komme om bord å se på seilene. Kundene våre er ofte like opptatt av utslippsreduksjoner som oss. Og mange redere er opptatt av hvordan seil-resultatene våre er, sier Hjortland.

Tallene er nemlig lovende lesning for videre satsing. 

I tillegg til seilteknologien som Kystens Næringsliv har skrevet flere saker om, har han en ekstra nyhet på lur som vekker oppsikt.

– For første gang i Odfjells historie kombinerte vi seil med 100 prosent biofuel. Dermed ble overfarten tilnærmet utslippsfri ved at vi oppnådde en 85 prosent reduksjon i klimagassintensitet (GHG). Det betyr i klartekst at vi langt på vei unngår å måtte betale inn til EUs klimakvotesystem, da vi kom betydelig under kravene hvor dette slår inn, sier Hjortland til Kystens Næringsliv.

Reisen demonstrerer en farbar vei mot karbonnøytralitet uten tekniske investeringer eller oppgraderinger som kreves for å forbruke drivstoffet.

I tillegg forbedres energieffektiviteten med 15–20 prosent ved bruk av seil.

Tallene fra rederiet er under EUs 2050 krav, og tilfredsstiller IMO-kravene i hvert fall til 2044.

– Det betyr med andre ord at Odfjell har nådd miljøkravene som blir innført 20–25 år frem i tid, poengterer Hjortland.

Satser videre etter seil-debuten

Hjortland kan fortelle at klargjøring for seil på et nytt skip allerede er i gang.

Bow Optima klargjøres nå for å bli kjemikalietanker nummer to med seil. Den nye seilteknologien vil ikke bli all verdens utgiftspost for rederiet.

– Seilasen tur–retur USA–Europa viser at nær nullutslippsdrift kan oppnås med teknologi som allerede finnes, og uten store investeringer i eksisterende skip. Seilene våre er beregnet å nedbetales innen fem år, da med vesentlig lavere besparelser enn det vi har sett på de to første reisene, så for oss har seildebuten så langt vært over forventet. Både når det gjelder økonomiske og miljømessige fordeler, sier Hjortland.

Konkurrerer om å bli best

De teknolog,- og økonomifrelste hos Odfjell smiler altså bredt.

Men også en annen mer yrkesgruppe har fått en ny hverdag.

– Sjøfolkene om bord på Bow Olympus konkurrerer nå om bli de beste til å spare drivstoff. Det betyr blant annet at de må justere tankeren opp mot vinden mer enn de gjorde før. På lik linje som en liten seilbåt som jakter god vind. Det synes sjøfolkene er et brudd i hverdagen, og ikke minst en ny, faglig og gøy utfordring, sier Hjortland.

Bow Olympus er første Odfjell-skip som seiler med biofuel og seil over Stillehavet. Det tjener de penger på.Foto: Robert Mihovil

Sparer millioner av kroner

Odfjell har tidligere beregnet at de kan ende opp med å spare 10 prosent drivstoff årlig.

De to første reisene har vist høyere tall enn dette.

– Om det slår til, så snakker vi fort en årlig reduksjon av drivstoffkostnader på rundt 300 000 dollar – eller drøyt 3,2 millioner norske kroner per skip med slike seil. På toppen av dette kommer sparte kostnader relatert til EU sine nye klimakrav, sa konsernsjef Harald Fotland til Kystens Næringsliv for noen uker siden.

Seilene gir ikke bare direkte drivstoffbesparelser. De avlaster også propellen, som dermed jobber mer effektivt, understreker Hjortland.

Med dagens teknologi tilgjengelig og imponerende resultater fra testene, peker alt mot at seil og biodrivstoff kan spille en avgjørende rolle i framtidens utslippsfrie skipsfart.

Hjortland understreker at de er opptatt av å ta samfunnsansvar, og ikke minst dele sine erfaringer med andre rederier. 

For selv om Odfjell er blant de få i Norge som satser på seil, sammen med blant annet Sea-Cargo og Klaveness, så kommer det flere fortløpende.

– Det er en svært interessant case hvis man ser på kostnader, besparelser, avgifter og miljøgevinst under ett, konkluderer Hjortland.
(Vilkår)
Publisert 25. April 2025, kl. 03.32Oppdatert 25. April 2025, kl. 09.39
OdfjellseilSuge-seilRederi