Industriavtale signert: – Det er nå den virkelige jobben begynner
I dag ble andre trinn av regjeringens tretrinnsrakett for norsk industri signert. Få vegret seg, men flere skulle gjerne sett andre løsninger.
– Hele næringen skal omstilles.
Det sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss forut for signeringsseansen som etter planen skjedde klokken 08.45 i dag torsdag 4. desember.
Målet med Klimapartnerskapsavtalen er klimakutt, samtidig som man skal evne å opprettholde konkurranseevnen og skape flere arbeidsplasser.
Ikke alle er med
Ministeren fortsetter:
– Vi har fått med oss store deler av de to næringene, og det er fint å se at vi kan enes om den ambisjonen vi har lagt til grunn – å halvere klimagassutslippene fra innenriks sjøfart og fiske, fortsetter fiskeri- og havministeren.
Kystens næringsliv venter på kommentar fra Sivertsen Næss.
Klimapartnerskapet har ambisjon om å kutte klimagassutslipp fra innenriks sjøfart og fiske med 50 prosent innen 2030 sammenlignet med 2005-nivå.
Felles forståelse
En part som gjerne setter signatur er Biomarint forums medlemmer. Det omfatter både LO, NHO, Sjømannsorganisasjonene, Fellesforbundet, Norsk Industri, Sjømat Norge, Norges Fiskarlag og Fiskebåt.
Det er Biomarint forum og Maritimt forum som har hatt mandat til å koordinere medlemmenes ønsker på henholdsvis fiskerisiden og maritim side.
Jørn Prangerød, daglig leder i Biomarint forum, mener trepartssamarbeidet vil bidra til felles forståelse for hva som må til for å nå klimamålene. Men:
Det mener Biomarint forum best hadde skjedd med fiskeriene som del av EUs kvotesystem. Enn så lenge er fiskernes CO₂-kompensasjonsordning et avbøtende tiltak han gjerne skulle sett revidert.
Ordningen ble for øvrig øket med 153,6 millioner kroner til en halv milliard så sent som i oktober i år.
– Premisset som har ligget til grunn for Biomarint forum mandat i forhandlingene har vært en trygghet for at også den norske fiskeflåten og øvrig konkurranseutsatt skipsfart i ikke-kvotepliktig sektor har noenlunde likeverdige rammebetingelser med EU. Du får ikke grønn omstilling med rød bunnlinje, sier Prangerød.
To av tre
Dette er den andre klimapartnerskapsavtalen regjeringen inngår, denne gang i samarbeid mellom staten, den maritime næringen og fiskerinæringen.
Tidligere i år kom en avtale med byggenæringen på plass, og regjeringen tar sikte på å inngå en tredje avtale med prosessindustrien.
Biomarint forum-medlem og forbundsleder i Norsk sjømannsforbund Kurt Angell minner om at viktige premisser ligger i bunn.
Regjeringen ønsker ifølge en pressemelding «å få fart på den grønne omstillingen og bidra til å nå Norges klimamål, samtidig som næringslivets konkurranseevne opprettholdes», slik det heter i en pressemelding.
Maritimt klimapartnerskap
- Maritimt klimapartnerskap inngås mellom staten ved Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet på den ene siden og organisasjoner i maritim næring og fiskerinæringen på den andre
- Følgende organisasjoner har signert maritimt klimapartnerskap: LO, Unio, Norges Rederiforbund, NHO, Norges Fiskarlag, Fiskebåt, Norsk Sjømannsforbund, Norsk Sjøoffisersforbund, Sjømat Norge, Norsk Industri, NHO Sjøfart, Fellesforbundet, Det norske maskinistforbund
- Klimapartnerskap mellom stat og næringsliv er omtalt i Hurdalsplattformen. Det er ment å være en arena for å drøfte hvordan næringslivet kan realisere utslippskutt og annen grønn omstilling i større grad enn i dag, og hvordan regjeringen kan legge til rette for at omstillingen går raskere.
- Rammene for klimapartnerskapsavtaler ble formalisert i en intensjonsavtale mellom regjeringen og sentrale organisasjoner fra arbeidstaker- og arbeidsgiversiden i januar i år. Intensjonsavtalen legger føringer for prosess og legger til grunn felles prinsipper for alle partnerskapsavtalene.
- Regjeringen har invitert de tre første næringene til dialog om å inngå klimapartnerskapsavtaler. De tre næringene er prosessindustrien, maritim næring, og bygge-, anleggs- og eiendomsnæringen.
Sentralt står fremdeles offentlig støtte og Enovas vedvarende mandat, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik:
Finne flaskehalser
Arbeidet er ennå i en tidlig fase, og et offentlig–privat samarbeid er viktig for å lykkes, understrekes det i en pressemelding sendt ut på vegne av Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet.
Sivertsen Næss sier i meldingen at samarbeidet skal gjøre det lettere å «identifisere flaskehalser, adressere utfordringer og diskutere muligheter for den videre utviklingen av grønn skipsfart».
– Det er nå den virkelige jobben begynner, og jeg gleder meg til fortsettelsen, sier hun.
Prangerød i Biomarint forum tror mye kan gjøres ved å dra lasset sammen.
– Klimapartnerskapet får etablert en god og viktig plattform for å diskutere i fellesskap hvordan både nye og eksisterende virkemidler for sjøtransporten og fiskeflåten kan bli mer treffsikre og bidra til at vi når våre klimamål samtidig som vi tar vare på de ansatte og styrker fiskerinæringen i Norge, avslutter Prangerød.
(Vilkår)