Ingen andre norske rederiet har etter krigens utbrudd gjort det samme

Bergensrederen Tormod Bo Fossmarks fraktebåter i Silver Sea har vært 28 ganger i Murmansk det siste året for å hente russisk fisk. Etter krigsutbruddet har han firedoblet formuen.

Tormod Bo Fossmark i fraktmeglerfirmaet Silver Sea i Bergen har økt formue sin fra over 80 til over 330 millioner kroner etter krigen i Ukraina startet. Han transporterer fisk for russerne.
Tormod Bo Fossmark i fraktmeglerfirmaet Silver Sea i Bergen har økt formue sin fra over 80 til over 330 millioner kroner etter krigen i Ukraina startet. Han transporterer fisk for russerne.Foto: Helge Martin Markussen, Skipsrevyen

Saken oppsummert

  • Tormod Bo Fossmarks selskap Silver Sea har transportert store mengder russisk fisk til EU og økt sin formue betydelig etter krigsutbruddet.
  • Fossmark får kraftig kritikk for å bidra til den russiske krigsøkonomien, men han hevder at transporten er lovlig og at han følger gjeldende regler.
  • Nederland og EU har debattert importen av russisk fisk, og det er økende press for å sanksjonere slik handel for å hindre finansiering av krigen i Ukraina.

Russland har i år en torskekvote på i overkant av 200.000 tonn. Svært mye av denne fisken sendes til EU, og siden krigsutbruddet i 2022 har Nederland importert russisk fisk for 7,7 milliarder kroner.

Det norske rederiet Silver Sea har stått for mye av transporten av denne fisken. Ingen andre norske rederiet har etter krigens utbrudd hjulpet russerne med transporten.

Det er tatt flere store utbytter i selskapene i Silver Sea-systemet etter krigens utbrudd, i samme periode som selskapet har fraktet fisk for Russland.

Silver Sea-eier Tormod Bo Fossmark personlige formue har i perioden 2021 til 2023 tredoblet seg til 336 millioner kroner.

– Ligningsformuen gir ikke et riktig bilde av situasjonen, skriver Fossmark i en e-post til Fiskeribladet.

Får hard kritikk

Fisk er ikke rammet av EUs sanksjoner fordi det kan føre til sult i landene som rammes, men det foregår nå en debatt i EU om salg av fisk ut av Russland bør sanksjoneres siden det ikke dreier seg om mat for russerne med inntekter for den russiske stat.

Derfor får også denne aktiviteten kraftig kritikk, blant annet i nederlandsk presse.

– Operasjonene til Tormod Bo Fossmark er forkastelig. Det er krig i Europa, og vi vet at inntektene fra salg av fisk er med på å finansiere krigsforbrytelser, sier Jørn Sund-Henriksen, leder for den norsk-ukrainske venneforeningen, til Fiskeribladet.

Dette er forkastelig. Det er krig i Europa, og vi vet at inntektene fra salg av fisk er med på å finansiere krigsforbrytelser

Jørn Sund-Henriksen

Jørn Sund-Henriksen i venneforenignen Norge-Ukriana mener Tormod Bo Fossmark er med på finansiere krigsforbrytelser.Foto: privat

Henriksen er kritisk til både transportaktiviteten og landingen av russisk fisk i Norge. Han påpeker at 30 prosent av det russiske statsbudsjettet går til krigføringen i Ukraina, og at dermed alle inntekter fra slik eksport bidrar til å holde krigen i gang.

Fossmark kommentere utspillet til Henriksen på følgende måte:

– Vi følger alle regler og sanksjoner som Norge og EU har fastsatt. Norge og EU har et fiskeripolitisk samarbeid Russland til tross for angrepskrigen som Russland fører mot Ukraina. Når fisken landes i Norge eller skipes på norske skip gir dette også økt kontrollmulighet av fiskeriressursene for både Norge og EU, skriver han i e-posten til Fiskeribladet.

Tjener godt

Fiskeribladet har fått tilgang på en fullstendig sporingsliste over alle skip som har seilt mellom Murmansk og de to nederlandske havnene Velsen og Eemshaven i 2024, samt de to krigsårene før.

Silver Sea har hittil i år vært 28 ganger i Murmansk, flesteparten av turene har vært etter at Nederland innførte landingsforbud for russiske skip i mai i år.

24 av turene har skjedd etter den tid, det vil si i snitt tre ganger i måneden. Verdien på den nederlandske importen av russisk fisk i år har vært på 2,1 milliarder kroner (januar-september 2024)

Erlend Bjørtvedt, daglig leder i selskapet Corisk, er kritisk til handlene med russisk fisk.Foto: Elin Høyland

– Dette er med på å finansiere den russiske krigsmaskinen, men samtidig er det en lovlig vare å handle med. Derfor gjør ikke selskapet noe ulovlig, men det er norske og europeiske politikere som må gripe fatt i denne praksisen, sier Erlend B Bjørtvedt, daglig leder i selskapet Corisk som jobber med sanksjoner mot Russland.

Corisk er et ledende miljø for forskning på sanksjonene mot Russland, deres virkning og svakheter i håndheving og etterlevelse.

Bekrefter samarbeid

Fossmark bekrefter overfor Fiskeribladet at de har jobbet for russerne etter landingsforbudet i Nederland.

– Fra midten av 2024, etter at russiske fraktskip ikke fikk anløpe EU-havner, har våre transporter fra Murmansk økt. Alternativt ville fisken bli skipet i containere eller på annen måte, skriver han.

Han skriver videre at en stor del av fisken blir også skipet ut i containere via St. Petersburg eller direkte fra Murmansk.

– Vi transporterer fisk fra de samme kundene som også losser deler av fangsten i Norge. Norge tar imot store mengder russisk fisk som så blir videretranspotert til EU og andre destinasjoner. Norske selskaper transporterer slik fisk fra Norge til EU, skriver han i e-posten fredag 13.desember.

54 ganger i Murmansk

Totalt siden krigen startet i mars 2022 har Fossmark sendt skip til Murmansk 54 ganger. I tillegg har han omlastet russisk fisk én gang på Svalbard.

I denne perioden er det bare russerne selv, samt Silver Sea, som har stått for denne transporten. Siden krigens start har Russland solgt fisk til EU for 23,9 milliarder kroner.

Erlend B. Bjørtvedt i Corisk er tydelig på at inntektene fra slik handel går tilbake til det russiske regimets krigsøkonomi.

– Det er problematisk at norske aktører tjener så gode penger på å handle med russerne, sier Bjørtvedt.

Sund-Henriksen er langt mer kritisk. Han mener det norske og europeiske løyvet til å handle med mat er underlig, siden det ikke dreier seg om å sikre russerne mat men inntekter.

– Det er noen penger det ikke er verdt å tjene. Alle som handler med russerne vet hva som foregår, og at de er med på å bidra økonomisk til krigen i Ukraina, sier Henriksen.

Hovedaksjonær og gründer Tormod Bo Fossmark i fraktmeglerfirmaet Silver Sea i Bergen tjener gode penger på russiske transport.DN

Voldsom formuesvekst

Mens 62-åringens formue har vokst de tre krigsårene, har Fossmark hatt en stabil inntekt på over 30 millioner kroner i året alle disse tre årene.

– Jeg har ikke noen kommentar til dette. Vi forholder oss til de regler som Norge og EU har bestemt, skriver Tormod Bo Fossmark i en tekstmelding til Fiskeribladet.

Fossmark sa til Fiskeribladet i juni at selskapet frakter fisk som er lovlig vare og ikke er omfattet av sanksjoner.

– Det er ikke slik at om ikke vi hadde transportert fisken så hadde den ikke blitt fisket og solgt. Eventuelle avgifter ville bli de samme, svarer Fossmark i e-posten.

Registrer all trafikk

I 2024 har det vært gjennomført 35 turer mellom Murmansk og Nederland med russisk fisk.

Frem til mai 2024 sto fire russiske båter og fire Silver Sea-båter for disse transportene. Etter at Nederland i mai nektet russerne å legge til ved deres havner, har Silver Sea overtatt all transporten.

Kystvakten og Tolletaten var på kontroll da russiske «Belomorye» lastet over fisken til norske «Silver Copenhagen» i en fjord på Svalbard. Kystvakten skriver at de ikke har gjort noen funn etter kontrollene.Foto: Kystvakten

Fiskeribladet sitter på informasjon om at 11 fartøy fra bergensrederiet Silver Sea har transport fisk fra Murmansk til Nederland.

Følgende Fossmark-båter har jobbet for russerne; «Silver Crystal», «Silver Breeze», «Silver Bergen», «Silver Bird», «Silver Crystal», «Silver Copenhagen», «Silver Firda», «Silver Gale», «Silver Firda», «Silver Storm» og «Silver Dania». Seilasene har gått til/fra Murmansk og til Eemshaven eller Velsen i Nederland.

Det er i disse havnene mesteparten av den russiske fisken landes i Europa. Før krigsutbruddet 24. februar 2022 opererte også Eimskip og Green Shipping ruten. Fra mars 2022 er det kun Fossmark sine skip som har jobbet for Russland.

– Transport av fisk fra Murmansk var en liten del av vår virksomhet i 2022 og 2023. Det er derfor heller ikke nevnt i vår årsrapport. Det er mange andre laster vi skiper som heller ikke er nevnt i årsrapporten, skriver han.

Strammet inn

Inntektene til Fossmarks selskaper har i denne perioden skutt i været. Spesielt var krigsåret 2023 et godt år for rederiet, men noe svakere omsetning i fjor.

Fossmark har en rekke selskaper, men de to selskapene Silver Holding og Silver Invest omsatte for store beløp i 2022 og 2023.

Silver-Liner Holding AS konsern omsatte for 353,2 millioner i fjor og 387,1 millioner i 2022. Dette var opp fra 251,8 millioner i 2021. Resultatet for dette selskapet var for de to første krigsårene 216,6 millioner kroner, mens resultat før skatt i 2021 var 56,1 millioner kroner.

Silver Invest konsern omsatte for 883,5 millioner i 2022 og 660,7 millioner i 2023. Resultat før skatt disse to årene var på til sammen 210,4 millioner kroner.

I tillegg er selskapene organisert med enn rekke regnskaper på enkeltbåter, slik det er vanskelig å få full oversikt over alle inntekter og resultater.

– 2022 var vårt desidert beste år. Det har ikke sammenheng med Russland og den angrepskrigen de fører mot Ukraina. Det har sammenheng med pandemien som var, skriver han.

Fossmark mener alle shippingselskaper gjorde det godt det året.

– Kontainerselskapene som kan regnes som våre konkurrenter, hadde fantastiske resultater dette året. Det gjaldt nesten alle shippingselskaper, skriver Fossmark.

(Vilkår)
Publisert 20. December 2024, kl. 09.01Oppdatert 20. December 2024, kl. 09.50
silver seasanksjonerEU-sonenTorskefisket