De åtte nybyggene er såkalte pure car & truck carrier (PCTC) – transportskip for biler og kjøretøy.

Mål om nullutslipp

Målet er å modernisere rederiets flåte, som allerede nå er blant de minst forurensende innenfor PCTC-shipping.

– Bærekraft er ikke bare et ord vi slenger ut. Det er kjernen i alt vi gjør, og har vært det lenge. Våre skip i Horizon-klassen er 40 prosent mer effektive enn et standard PCTC og derfor betydelig grønnere. Målet vårt er en utslippsfri fremtid for både oss og resten av shippingbransjen, helst så fort som mulig, sier administrerende direktør Andreas Enger i Hôegh Autoliners.

Höegh Autoliners
  • Billastrederi etablert i 1970 som et fellesforetak, eller «joint venture», mellom rederiene Leif Höegh & Co og Ugland, der sistnevnte ble kjøpt ut i år 2000. Ledende leverandør av frakt av biler, såkalt Roro-transport, kort for «roll on roll off».
  • Rederiet har litt over 40 skip i flåten.
  • Selskapet var tidligere børsnotert som en del av Leif Höegh & Co ASA, som i 2003 ble kjøpt opp og tatt av børs av fetterne Leif Høegh og Morten W. Høegh. Begge var ifølge tidsskriftet Kapital blant Norges 50. rikeste i 2020, med anslåtte formuer på rett i underkant av fem milliarder kroner hver.
  • I 2006 ble Leif Höegh & Co delt inn i to selskaper – Höegh Autoliners og Höegh LNG – med et felles holdingselskap kalt Leif Höegh & Co Limited.
  • I 2008 kom det danske rederiet A.P Möller inn på eiersiden med 37,5 prosent av aksjene. Höegh Autoliners eies i dag av Leif Höegh & Co Holdings – der Leif og Morten Høegh har like store eierandeler – med 61,25 prosent av aksjene, og nevnte A.P. Møller – Maersk a/s med 38,75 prosent.
  • Selskapet har om lag 350 kontoransatte fordelt på 16 kontorer verden over, og 1300 sjøarbeidere.
  • Selskapet ble børsnotert 29. november 2021.

Verdens største

Nybyggene er av Aurora-klassen og vil være verdens største fartøy i PCTC-segmentet når de tas i bruk. De to første skal leveres i andre halvdel av 2024.

Hvert av skipene vil kunne frakte opptil 9.100 biler rundt om i verden. Skipenes 14 dekk er forsterket, og med forbedrede innvendige rampesystemer er det mulig å laste hele skipet med elbiler.

Andreas Enger, administrerende direktør i Höegh Autoliners. Foto: Hoegh Autoliners

– Det innovative designet til den nullkarbonklare Aurora-klassen gjør det mulig for kundene våre å dekarbonisere egne forsyningskjeder. Nybyggingsprogrammet styrker ytterligere det faktum at vi leder an mot en fremtid med netto nullutslipp for vår industri. Aurora-klassen representerer fremtiden til virksomheten vår, sier Enger.

Totalt investerer rederiet rundt 800 millioner dollar kroner i de nye fartøyene, noe som utgjør nær 8,5 milliarder norske kroner.

Styrket økonomi

De siste årene har Höegh Autoliners fått stabilisert økonomien. Selskapet ble i 2021 først notert på Euronext Growth og deretter på Oslo Børs sin hovedliste.

Da resultatene for fjerde kvartal 2022 ble lagt frem, kunne en fornøyd Enger konstatere at tallene var tidenes beste fra rederiets side, med inntekter på 336 millioner dollar og EBIDTA på 156 millioner dollar.

I kvartalsrapporten blir fremtidsutsiktene for 2023 vurdert som svært gode.

– Höegh Autoliners forventer at det generelle markedet for transport av biler og HH/BB vil være sterkt i 2023. Svært få nybygg vil bli levert, og den generelle forventningen er at dyphavtransportvolumet vil øke sammenlignet med 2022.

Gjevt hjemmebesøk

I helgen kunne rederiet også notere seg for et sjeldent skipsbesøk på hjemmebane.

Höegh Oslo på vei inn til hjemmehavnen. Foto: Knut Andersen

Den knapt 200 meter lange og 32 meter brede Höegh Oslo seilte inn i Oslofjorden og la til ved Langkaia for å losse biler. Uken før hadde Höegh Chibas vært på Oslo-besøk.

Det var første gang på 17 år at rederiet hadde båter til kai i byen der selskapet ble grunnlagt for snart 100 år siden og fortsatt har hovedkontor.

– Det er fantastisk å se skipene våre tilbake der det hele startet i 1927. Vår norske opprinnelse og identitet betyr mye for oss som selskap, og det er absolutt ingen tilfeldighet at 27 av våre 34 skip seiler under norsk flagg. Vi er stolte av å representere Norge overalt i verden, sier Enger