Japansk klasseselskap mener norsk løsning redder liv til sjøs
Et japansk klassifiseringsselskap anbefaler en norsk metode for å gjøre komplekse og tungvinte prosedyrer mer forståelige for mannskapet.
Det japanske klasseselskapet ClassNK går nye veier og anbefaler nå en forenklet, digital tilnærming til sikkerhetsstyring om bord.
I sentrum står nordmannen Terje Løvøy og hans metode for å forenkle SMS-system (safety management systems) – inspirert av luftfarten og testet i samarbeid med norske rederier.
– Dette er første gang et klasseselskap i denne størrelsen sier, med dette detaljnivået, skriver at SMS bør forenkles – og ikke bare sier det, men viser hvordan, sier Løvøy.
Dette sier klasseselskapet:
ClassNK utgir første klasseselskapsretningslinje som viser hvordan SMS kan forenkles
ClassNK, et av verdens største klasseselskaper, har utgitt Prime Shipmanagement Guidelines.
Dette er første gang et klasseselskap publiserer konkrete råd om hvordan rederier kan gjøre sine sikkerhetsstyringssystemer (SMS) mindre kompliserte og lettere å bruke. Metoden som omtales er utviklet i Norge og bygger på erfaringer fra norsk skipsfart. Hovedutvikler Terje Løvøy vokste opp i Bergen, og startet arbeidet med forenkling av SMS i flere norske rederier.
I dag brukes metoden over hele verden.
Dokumentet er på 59 sider og beskriver praktiske tiltak for å styrke robusthet, tydelig rollefordeling og enklere prosedyrer.
Selv om moderne skipsdrift er kompleks av natur, viser retningslinjene hvordan man kan skrive brukervennlige SMS-er som gir bedre oversikt og færre feil.
Mer om hva klasseselskapet mener om forenkling av sikkerhetssystemer kan du lese her:
Det er flere aktører som jobber med forenkling av SMS om bord på skip. Blant annet nordmannen Terje Løvøy.
Han har flyttet til Canada, der han er leder i selskapet Lovoy. Selskapet hans hadde et resultat på 3,4 millioner før skatt i 2023.
Han mener det er stort at det japanske klasseselskapet nå setter søkelys på menneskene som skal bruke teksten sikkerhetssystemene.
Viktig anerkjennelse
Løvøy beskriver det nye dokumentet som en viktig anerkjennelse, både faglig og praktisk. Han mener det vil endre hvordan bransjen tenker om sikkerhet – fra å handle utelukkende om kontroll, til også å handle om brukervennlighet og menneskelige faktorer.
At klasseselskapene ønsker å forenkle SMS-ene har vi ventet lenge på, forteller han.
16 års arbeid blir nå anerkjent av klasseselskap
– Det er veldig gledelig at et av verdens største klasseselskaper anbefaler blant annet vår metode for å gjøre sikkerhetsrutinene om bord enklere. Det var en idé jeg tok meg fra flybransjen for 16 år siden. Der er sikkerhetsrutinene grundige, men allikevel veldig enkel å gå gjennom. Det bedrer sikkerheten om bord, og reduserer sjansen for menneskelige feil, sier Løvøy til Kystens Næringsliv.
– For oss er det en anerkjennelse av hva vi har jobbet med i 16 år. Vi er fullt opp med kunder, så på kort sikt betyr ikke det økt omsetning. Men for bransjen generelt er det viktig at nye og mer brukervennlige sikkerhetsløsninger blir godkjent av klasseselskapene, sier Løvøy.
Siden 2009 har Løvøy deltatt i 33 SMS-forbedringsprosjekt som inkluderte 59 rederier.
Terje Løvøy er tidligere flykaptein og har jobbet for Boeing.
I dag er han leder og deleier i selskapet Lovoy AS som bidrar rederier over hele verden med å trene på og forstå SMS – altså sikkerhetssystemene om bord.
Han startet sin virksomhet i Norge, men har i dag hovedkontor i Canada.
Sikkerhetsstyringssystem (SMS)
Forskrift om sikkerhetsstyringssystem kommer fra den internasjonale norm ISM-koden. Kort forklart er en SMS gjeldende for alle operative prosedyrene for å seile fartøyet. Planlegge seilasen, heve anker, navigere, jobb i høyden, prosedyrer for maskinen, lasten, og passasjerer. Alt det man gjør om bord.
En god SMS skal kort og oversiktlig forklare hva man skal gjøre under normale forhold. Det skal stoppe eller håndtere feil før de utvikles til hendelser.
Og i verste fall: Forlis og alvorlige skader på folk og maskineri oppstår når SMS ikke blir fulgt.
Løvøys metode er utviklet i samarbeid med vestlandsrederier som Eidesvik, Teekay Norway og Westfal-Larsen, har nå fått internasjonal gjennomslagskraft.
Fra teknikk til menneske
Siden innføringen av ISM-koden i 1989 har rederier vært pålagt å ha et dokumentert sikkerhetsstyringssystem for å forebygge ulykker.
Koden stiller krav til at systemene skal være forståelige og brukervennlige, men detaljtolkningen av dette har vært overlatt til klasseselskapene.
Fram til nå har det i hovedsak dreid seg rundt tekniske og strukturelle krav, ikke om hvordan systemene faktisk fungerer i praksis for mannskapet.
Maritim bransje henger etter
Terje Løvøy håper at ClassNKs holdning til at forenkling av SMS kan bidra til økt sikkerhet på sjøen.
Han mener at den maritime bransje er litt bakpå med sine kompliserte SMS-er.
- Tungt språk med vanskelige ord og lange setninger.
- Setninger vi må lese flere ganger for å forstå.
- Vanskelig å finne fram til det du trenger.
- Forklaringer følger ikke jobbens rekkefølge.
Prosedyrene var vanskelige å lese på egen hånd, og dette førte til at kunnskapen ble overført muntlig inkludert både gode og dårlige vaner, forteller Løvøy som nå håper flere klasseselskaper følger etter.
Sjøforsikringsselskap: Uklare prosedyrer bidrar til ulykker
Det er ikke bare klasseselskap og rederier som er opptatt av at ulykker til sjøs går ned.
Sjøforsikringsselskapet Gard kjenner godt til arbeidet til nordmannen Terje Løvøy.
De har blant annet brukt hans ekspertise i opplæringsøyemed, forteller leder for Loss Prevention i Gard, Marius Schønberg.
– Ja, vi kjenner godt til Lovoy og eieren av selskapet, Terje Løvøy. Gard har benyttet Lovoy i opplæringen av Radio Medico-legene som har skrevet innholdet i Mariners Medico Guide (MMG). Lovoy har kurset skribentene i hvordan de kan skrive innhold på en enkel og forståelig måte. Lovoy har en svært god tilnærming til å forenkle sikkerhetsstyringssystemer, Schønberg til Kystens Næringsliv.
– Vi har ikke den type statistikk, men på generelt grunnlag kan vi si at vi i intervjuer og samtaler med sjøfolk erfarer at ulykker ofte skjer fordi prosedyrer ikke blir fulgt. Det er flere grunner til det. Prosedyrer kan være for kompliserte, det kan skyldes utilstrekkelig opplæring, eller at mannskapet er opplært på en annen måte om bord enn hva prosedyrene tilsier, Marius Schønberg.
(Vilkår)