Japansk milliardkontrakt til Vard
Japan skal bort fra kull. Det krever norsk teknologi – og har gitt Vard en lukrativ avtale i helt nytt marked.
Avtalen er med den japanske entreprenøren Toyo Construction Co. Ltd.
– Denne kontrakten baner vei for oss inn i det japanske havvind-markedet. Japan har signalisert at de skal bort fra kull, og satse mer på havvind. Når et stort, børsnotert selskap velger å satse på Vard på andre siden av kloden, gir det selvsagt veldig positive signaler i markedet. Det er vi veldig glad for, sier salgsdirektør hos Vard, Torgeir Haugan til Kystens Næringsliv.
Verdt milliarder
Det har blitt mange store kontrakter på Vard i 2023.
– Vi har 11 nybygg i år, fordelt på våre tre verft, sier Haugan.
Nå har de sikret seg en av de største på lang tid. Å få kontrakter med Japan hører med til sjeldenhetene for norske verft.
Kontrakten gjelder design og bygging av et avansert hybrid kabelleggings- og konstruksjonsfartøy.
Det er ikke bestemt hvilket av de tre Vard-verftene som får jobben.
Avtalens verdi er 2,2 milliarder kroner for Vard.
Topp moderne batteripakke
Fartøyet er av Vard 9 15-design, skreddersydd for japanske offshore vindparkforhold og internasjonale operasjoner, forteller salgsdirektør Haugan.
Fartøyet, med en lengde på 150 meter og bredde på 28 meter, har en total kabelbæreevne på 9000 tonn.
Skipet er også designet for bærekraft med batteripakke, landstrømtilkopling og energistyringssystem for å redusere karbonavtrykket.
Havvind-hjelp til Japan
Torgeir Haugan er godt fornøyd med samarbeidet og betydningen av kontrakten for begge selskapene.
– Vi er glade for å kunne bygge dette fartøyet til Toyo. Kabelleggeren er et moderne og komplekst fartøy av høy standard som er bygget etter japanske forskrifter for den japanske havvindparken, men også for det internasjonale markedet, sier Haugan.
Han legger til:
– Det har vært veldig givende og utfordrende å sette seg inn i hvordan et japansk børsnotert selskap tenker. Forhandlingene har pågått lenge. For Vard er det første gang på 20 år vi har en stor avtale med et japansk selskap. Vi håper selvsagt på flere, sier han.
Sikret seg hele verdikjeden
Han legger til at kontrakten gir Vard en unik mulighet til å etablere seg som en sentral aktør i det japanske offshore vindparkmarkedet.
Vard-konsernet henter inn datterselskaper som bidrar på kontrakten:
Når det gjelder kommunikasjon, leverer Vard Electro nettverks-, underholdnings- og kommunikasjonssystemene om bord.
Vard Interiors skal levere moderne interiørløsninger og grønt HVAC R-system (klima- og ventilasjonssystem) for å skape et godt bo- og arbeidsmiljø om bord på fartøyet.
Fartøyet skal bygges ved Vard Shipyards Romania, innredes i Norge og skal leveres på forsommeren i 2026.
(Vilkår)Fakta om fartøyet: VARD 9 15-design
Teknisk informasjon:
• Lengde på 149,6 meter og en bredde på 28 meter.
• Total karusellkapasitet 9 000 tonn.
• Hybrid bomkran på 250 tonn for offshore havvind konstruksjons- og installasjonsarbeid.
• Hovedmaskineri består av fem generatorer og to batterisystemer.
• Effektivt DP-system tilpasset DPS 2-kravene.
• Maksimal hastighet på 13 knop.
• Hybrid kraftproduksjon.
• 90 enkeltlugarer for 90 personer om bord.