Jobber seg hjem fra andre siden av kloden

To norske selskap jobber seg store i henholdsvis Panama og New Zealand. Det ene verdensdebuterer. Det andre blir bedre på internasjonal tautrekking.

Panama-kanalen.
Panama-kanalen.Foto: Panama Canal Authority

Et av de, Zinus, har sikret seg sin første kontrakt på MCS-ladetårn til et havneselskap på New Zealand.

– Først lanserer vi produktet i verden, så ser vi på hurtigbåtlading i Norge, sier Bjørn Sturle Hillestad, visepresident salg hos Zinus, til Kystens Næringsliv.

Zinus leverer fem ladetårn til New Zealand.Foto: Illustrasjon Zinus

Tårnene er et helt nytt produkt fra bømloværingene – og det første salget kom altså på andre siden av kloden. Det første MCS-systemet skal etter planen settes i drift og innen midten av desember 2024, med ytterligere fire systemer som skal installeres i 2025.

Bjørn Sture Hillestad. Visepresident salg, Zinus.Foto: Privat.
– Kontrakten med havneselskapet fra New Zealand styrker vår posisjon som en global ladeleverandør av infrastruktur for maritime operasjoner.

Bjørn Hillestad, Zinus.

Hillestad legger entusiastisk til:

– Det er nok av hurtigbåter og tauebåter som trenger ladesystemer. Dette lille MSC-ladetårnet har vi stor tro på. Det var litt morsomt at første kunde kom fra andre siden av kloden, men nå er vi i gang. Jeg tror ikke det blir lenge til den første, norske kontrakten, sier han.

Bømloværingene er ikke de eneste som kan feire kontrakter med sprudlevann og kake, etter gode kontrakter på andre siden av kloden.

Leverer til Panama

I Bergen er det høy aktivitet hos batterigiganten Corvus.

Nå lades det opp til å bli enda bedre i tautrekking ute i den store verden.

Selskapet er verdensomspennende, og har en markedsandel på drøyt 60 prosent på maritime batterier. Nå girer de opp i et helt spesielt segment: taubåter. Selskapet står allerede bak batterisystemene i halvparten av verdens hybride og helelektriske fartøy av denne typen.

Anri Håvard Hebib i Corvus Energy.Foto: Corvus

– Vi har stor tro på at dette segmentet vil være en viktig bidragsyter til å kutte utslipp fra den maritime bransjen, sier direktør for strategi og kommunikasjon i Corvus Energy, Anri Håvard Hebib til Kystens Næringsliv.

Nylig de sikret de seg en viktig taubåt-leveranse til organet som drifter og administrerer Panamakanalen, Panama Canal Authority.

– En veldig fin ordre, og ikke minst en ordre der markedet ser at det bestilles flere av samme type, sier Hebib.

Avtalen ble inngått med det spanske Astilleros Armón-verftet om levering av ti hybride taubåter – med opsjon på ytterligere ti.

Viktig marked for bergenserne

Det er deres egne Orca-batteripakker bergensselskapet skal levere.

– Ofte ser du at det bestilles ett batteri for å teste ut teknologien, og så blir det neste fartøyet ut av ulike årsaker fulldiesel. Nå ser vi at batteriteknologien oppfattes som moden, også her.

Taubåter nær Panama kanalen.Foto: Panama Canal Authority

Anskaffelsen av de 30 meter lange taubåtene skal øke kapasiteten til å håndtere den økte trafikken av større skip etter utvidelsen av Panamakanalen, og har en tauekapasitet på 70 tonn – og en totalverdi på 1,6 milliarder norske kroner.

Taubåter har lenge vært i front av batteriteknologi på grunn av lademuligheter nær land. I februar kunne bergensselskapet røpe at deres løsninger ble del av USAs aller første helelektriske slepebåt.

– En strategisk viktig kontrakt i et gigantisk taubåtmarked. Vi tror at det vil komme flere framover, sa Corvus' ferske konsernsjef Fredrik Witte til Kystens næringsliv den gangen:
Les mer om den ordren her:

Noen pris vil ikke Hebib gå inn på, men Corvus Energy skal levere batteripakker på 450 kilowattimer til hvert av de batteri–hybride fartøyene.

Dette er de etter hvert tradisjonelle Orca-batteriene som i dag dekker mellom 60 og 70 prosent av det norske markedet av cruiseskip, fraktebåter, offshorefartøy og ferger.

Etter lanseringen av den første hybride taubåten i 2011, og den første helelektriske i 2019, har etterspørselen etter slike miljøvennlige fartøy økt betydelig, drevet av krav om dekarbonisering.

Taubåter nær Panama kanalen.Foto: Panama Canal Authority

Globale planer

Tilbake til Bømlo og Rubbestadneset, så håper Zinus at New Zealand-avtalen kan bane vei for det norske markedet.

Blant annet lading av hurtigbåter og etter hvert mindre båter når tiden er moden.

Zinus debuterer altså på andre siden av kloden med sine MCS-ladetårn som er betydelig mindre enn de tradisjonelle ferje-tårnene som de er store på.

– Kontrakten med havneselskapet fra New Zealand styrker vår posisjon som en global ladeleverandør av infrastruktur for maritime operasjoner, sier en fornøyd Bjørn Sturle Hillestad, visepresident salg, hos Zinus til Kystens Næringsliv.

Zinus har sikret seg en leveranse av fem komplette fem megawatt MCS-ladetårn til Auckland Transport (AT) i New Zealand.

AT er et hurtigbåtselskap som kan sammenliknes med Skyss her hjemme.

Ladetårnene kan håndteres manuelt. Målgruppen er hurtigbåtmarkedet, tauebåter og større fritidsbåter etter hvert som disse begynner å gå på strøm.

(Copyright)
Publisert 27. May 2024, kl. 03.01Oppdatert 27. May 2024, kl. 03.01