Kaptein:- Ingen grunn til å frykte «robot-ferjer»

Kapteinen i ferjerederiet Bastø-Fosen er en av Norges mest erfarne autonomi-hjulpne navigatører. Han mener angsten for «robot-ferjer» er ubegrunnet.

Svein Erik Waskaas er en av Norges mest erfarne kapteiner som har jobbet lengst med autonomi (selvkjørende ferjer).
Svein Erik Waskaas er en av Norges mest erfarne kapteiner som har jobbet lengst med autonomi (selvkjørende ferjer).Foto: Arvid Steen
Haugesundkonferansen (Kystens Næringsliv):
Få med deg vår sak om forskningen sjøfolks holdning til autonomi, som er bakgrunnen for intervjuet med kaptein Svein Erik Waskaas: Les mer under:

– Nei, dette er en helt naturlig del av det å være kaptein og styrmann. Luftfarten har hatt autopilot i mange år. På tide at maritim industri kommer etter. Jeg gleder meg til den videre utviklingen av autonome hjelpemidler på brua, sier Svein Erik Waskaas til Kystens Næringsliv.

Teknologien gjør meg til en tryggere og bedre sjømann, mener kapteinen på Bastø Fosen-ferjen mellom Horten og Moss.

Det var under Sjøfartskonferansen i Haugesund i går ettermiddag at forsker Asbjørn Lein Aalberg offentliggjorde sin rapport om sjøfolks holdninger til autonomi og selvkjørende ferje.

Det var dyster lesning for de teknologioptimistiske.

– Jeg registrerte at forsker Asbjørn Lein Aalbergs undersøkelse om styrmenns holdninger til selvkjørende ferjer er særdeles negative. Jeg har vært med å utvikle systemene siden 2018, og kan med hånden på hjertet si at det er ingen ting å frykte. Tvert imot. Autonomi er et fantastisk hjelpemiddel for oss på brua, sier han.

Han har fulgt den teknologiske utviklingen tett, spesielt i forbindelse med autonomi-prosjektet mellom Bastø Fosen og Kongsberg Maritime, som startet i 2018.

Dette prosjektet har hatt som mål å utvikle et system for autonome ferjer, og Waskaas har vært involvert fra begynnelsen.

– Jeg skjønner at noen er skeptiske til ny teknologi, men jeg håper folk snur når de får mer kunnskap, sier han.

En av de mest spennende aspektene ved prosjektet, ifølge Waskaas, er hvordan datamaskiner har lært av navigatørenes handlingsmønstre for å utvikle et autonomt system.

– Det er ikke landkrabber som har utviklet systemene. Men datamaskiner som har lært av blant annet mine operasjoner fra brua. Det er selvsagt en kjempefordel. I motsetning til at ingeniører designer systemet fra bunnen av, er det bygget på erfaringer fra sjøfolk.

Dette gjør at systemet er gjenkjennbart for navigatører når det er i bruk.

Det er ingen grunn til panikk. Behold roen og fortsett å seile.

Svein Erik Waskaas

Systemet gjør det mulig for Bastø–Fosen-ferjene å krysse fjorden nesten helt autonomt, med kun fem berøringer på en skjerm fra kapteinen.

– Det er nok en stund til at ferjen går helautomatisk. Jeg tror heller ikke passasjerene ville likt det. Jeg har hendene på spakene under hele overfarten, men kjenner systemet jobber parallelt med meg, smiler han.

Før han legger til:

– Jeg tror aldri menneskene på brua blir overflødig. Vi får nye arbeidsoppgaver etter hvert. Men å bekymre seg over å miste stolthetene som sjømann, tror jeg ikke er nødvendig, sier han.

– Kan ferjen din kjøre totalt selvkjørende?
– Fra kai til kai tar det litt over 30 minutter, og systemet sørger for at ferjen kan gjennomføre reisen uten at jeg rører spakene, så lenge alt går som det skal. Men det er fortsatt nødvendig med manuell bekreftelse i kritiske faser, som når ferjen nærmer seg kai. Hvis det ikke bekreftes at ferjen kan gå inn i den siste fasen, vil fartøyet automatisk bremse opp og legge seg stille, sier han.

Waskaas sammenlikner systemet med autopiloter i fly, der kapteinen fortsatt er involvert, men fokuset ligger mer på overvåking enn på direkte handling.

Autonome systemer kan være spesielt nyttige i krevende situasjoner, som å manøvrere i tåke eller ved vanskelige anløp, hvor de kan gi navigatøren en viktig støtte.

På spørsmål om frykten for at sjøfolk vil bli overflødige som følge av denne teknologien, mener Waskaas at slike bekymringer er ubegrunnet.

– Sjøfolkene vil fortsatt være nødvendige, men teknologien gir dem verktøy til å jobbe tryggere og mer effektivt.

Han påpeker at systemene ennå ikke kan håndtere alle de uforutsigbare faktorene som kan oppstå på sjøen, og at menneskelig tilstedeværelse fortsatt er avgjørende for sikkerheten.

Det er ikke landkrabber som har utviklet systemene. Men datamaskiner som har lært av blant annet mine operasjoner fra brua.

Det er ingen tvil om at teknologiens rolle til sjøs er i vekst, men Waskaas er overbevist om at mennesket fortsatt vil spille en avgjørende rolle i framtiden.

– Det er ingen grunn til panikk. Behold roen og fortsett å seile, sier den erfarne kapteinen.
(Copyright)
Publisert 27. September 2024, kl. 08.40Oppdatert 30. September 2024, kl. 08.35
Svein Erik WaskaasTorghattenBastø FosenSelvkjørende ferjerAutonomi