Kaptein:- Ingen grunn til å frykte «robot-ferjer»
Kapteinen i ferjerederiet Bastø-Fosen er en av Norges mest erfarne autonomi-hjulpne navigatører. Han mener angsten for «robot-ferjer» er ubegrunnet.
– Nei, dette er en helt naturlig del av det å være kaptein og styrmann. Luftfarten har hatt autopilot i mange år. På tide at maritim industri kommer etter. Jeg gleder meg til den videre utviklingen av autonome hjelpemidler på brua, sier Svein Erik Waskaas til Kystens Næringsliv.
Teknologien gjør meg til en tryggere og bedre sjømann, mener kapteinen på Bastø Fosen-ferjen mellom Horten og Moss.
Det var under Sjøfartskonferansen i Haugesund i går ettermiddag at forsker Asbjørn Lein Aalberg offentliggjorde sin rapport om sjøfolks holdninger til autonomi og selvkjørende ferje.
Det var dyster lesning for de teknologioptimistiske.
Han har fulgt den teknologiske utviklingen tett, spesielt i forbindelse med autonomi-prosjektet mellom Bastø Fosen og Kongsberg Maritime, som startet i 2018.
Dette prosjektet har hatt som mål å utvikle et system for autonome ferjer, og Waskaas har vært involvert fra begynnelsen.
– Jeg skjønner at noen er skeptiske til ny teknologi, men jeg håper folk snur når de får mer kunnskap, sier han.
En av de mest spennende aspektene ved prosjektet, ifølge Waskaas, er hvordan datamaskiner har lært av navigatørenes handlingsmønstre for å utvikle et autonomt system.
– Det er ikke landkrabber som har utviklet systemene. Men datamaskiner som har lært av blant annet mine operasjoner fra brua. Det er selvsagt en kjempefordel. I motsetning til at ingeniører designer systemet fra bunnen av, er det bygget på erfaringer fra sjøfolk.
Dette gjør at systemet er gjenkjennbart for navigatører når det er i bruk.
Svein Erik Waskaas
Systemet gjør det mulig for Bastø–Fosen-ferjene å krysse fjorden nesten helt autonomt, med kun fem berøringer på en skjerm fra kapteinen.
– Det er nok en stund til at ferjen går helautomatisk. Jeg tror heller ikke passasjerene ville likt det. Jeg har hendene på spakene under hele overfarten, men kjenner systemet jobber parallelt med meg, smiler han.
Før han legger til:
– Jeg tror aldri menneskene på brua blir overflødig. Vi får nye arbeidsoppgaver etter hvert. Men å bekymre seg over å miste stolthetene som sjømann, tror jeg ikke er nødvendig, sier han.
Waskaas sammenlikner systemet med autopiloter i fly, der kapteinen fortsatt er involvert, men fokuset ligger mer på overvåking enn på direkte handling.
Autonome systemer kan være spesielt nyttige i krevende situasjoner, som å manøvrere i tåke eller ved vanskelige anløp, hvor de kan gi navigatøren en viktig støtte.
På spørsmål om frykten for at sjøfolk vil bli overflødige som følge av denne teknologien, mener Waskaas at slike bekymringer er ubegrunnet.
– Sjøfolkene vil fortsatt være nødvendige, men teknologien gir dem verktøy til å jobbe tryggere og mer effektivt.
Han påpeker at systemene ennå ikke kan håndtere alle de uforutsigbare faktorene som kan oppstå på sjøen, og at menneskelig tilstedeværelse fortsatt er avgjørende for sikkerheten.
Det er ingen tvil om at teknologiens rolle til sjøs er i vekst, men Waskaas er overbevist om at mennesket fortsatt vil spille en avgjørende rolle i framtiden.