Karakteriserer det kinesiske innenlandsmarkedet som krevende, men håper på innpass for flere maritime leverandører
– Norsk industri har tradisjon for å levere til kinesisk eksport. Å få innpass i det kinesiske innenlandsmarkedet er langt vanskeligere.
Det sier Kjell Arne Nielsen, spesialrådgiver i Innovasjon Norge og HPO-prosjektet Grønn skipsteknologi i Kina.
Innovasjon Norge støtter nå blant annet et bedriftsnettverk, der Brødrene Aa er med, som skal posisjonere seg for å ta andeler i det forventet voksende, kinesiske markedet på elektriske hurtigbåter.
Teknologileveranser
– Jeg tror dette er veien å gå. Gjennom samarbeid md lokale aktører øker sjansen for å lykkes. Det er bedre å få 30 prosent av et oppdrag gjennom å levere norsk teknologi og delsystemer, fremfor å ta sikte på komplett produksjon i Norge og ikke nå frem, sier Nielsen.
Gjennom bedriftsnettverket og den større HPO-satsingen håper Nielsen og Innovasjon Norge at norske leverandører kan få en posisjon som systemleverandør til det kinesiske hjemmemarkedet gjennom skrogteknologi, fremdriftssystemer, batterier og annen norsk innovasjon.
Forhåndsfordelt
Oppdragene med de elektriske passasjerbåtene som Brødrene Aa har levert ble vunnet gjennom anbud med utgangspunkt i Hongkong. Her er anbudssystemet mer som vestlige, med konkurranse basert på teknologi, pris og andre spesifikasjoner.
– I det kinesiske innenlandsmarkedet finnes det ikke anbud i tradisjonell vestlig forstand. Når et oppdrag her blir kjent, er byggingenstort sett fordelt. Men vi observerer at norske leverandører likevel kan blir invitert inn med unike løsninger. Vårt håp er at flere norske leverandører på sikt skal bli bedre kjent og kan jobbe seg inn med leveranser av teknologi og kunnskap, sier Nielsen.
Utenlandske krav
Store norske leverandører som DNV, Kongsberg Maritime og Jotun har sammen med en rekke andre bedrifter lang erfaring med tilstedeværelse i Kina. Men de leverer da til kinesiske verft som produserer for eksport. Der er markeds- og salgsprosessene mer oversiktlige.
– Det handler om å komme seg inn på verftenes «makers list». Når kineserne eksempelvis bygger for utenlandske redere, setter rederne i økende krav til teknologi og bærekraft. Det gjør det litt enklere å nå frem med fremtidsrettede løsninger. Utfordringene er i dag større med oppdrag for det kinesiske hjemmemarkedet, men ambisjonene er at vi skal lykkes også her, sier Nielsen.
(Vilkår)