Kina-oppdrag gir milliardmulighet i Norge
Rederiet skal bygge to fartøy i Kina. Avtalen vil gi oppdrag til norske virksomheter for rundt én milliard kroner.
Drøyt 700 millioner kroner vil deles ut i form av kontrakter til den maritime klyngen på Nordvestlandet, sier Olympic i en pressemelding.
– Olympic har tatt en lederrolle i skiftet til miljø- og klimavennlige fartøyer, og dette er en ny milepæl i dette arbeidet. Fartøyene vil sette en ny standard for energiforbruk, og gi et svært lavt klimaavtrykk, sier hovedeier Stig Remøy i Olympic.
Bra fart i økonomien
Flåteutvidelsen skjer etter et år som ligger an til å bli det beste i selskapets historie, med et forventet overskudd før skatt på over 800 millioner kroner.
Flåtens omsetning i fjor var 1,6 milliarder kroner. Driftsresultatet vil ende på drøyt1,08 milliarder kroner og resultat før skatt på 800 millioner kroner, som er mer enn en dobling av resultatet fra 2023, melder rederiet.
Designes i Norge - bygges i Kina
Skipene er designet av Kongsberg Maritime i tett samarbeid med Olympic, basert på selskapets betydelige erfaring gjennom flere tiår fra olje, gass, og offshore vind.
Fartøyene blir de første med design betegnelsen UT7623 SEV (Sustainable Energy vessel).
De innfrir på kravene i Paris-avtalen med svært god margin, melder Olympic i en pressemelding.
Fartøyene skal bygges ved CMHI-verftet i Shenzhen.
- Tildeling av skipsbygging kontrakten er gjort på grunnlag av en grundig evaluering av verftet samt verftets kvalitet, erfaring og referanser. Vi er trygge på at de vil levere etter våre høye krav og forventninger, sier Remøy.
Drypper på lokale leverandører
Han er spesielt glad for at mange lokale og gode samarbeidspartnere vil få nyte godt av nybyggene gjennom leveranser av kritisk viktig utstyr og teknologi.
– Det å styrke den maritime klyngen på Sunnmøre, er å styrke vår egen framtid. På lang sikt sikrer det våre egne verdier og arbeidsplasser, samtidig som verdiskapingen kommer lokalsamfunnene til gode. Dette er en vinneroppskrift som vi vil fortsette å følge, sier Remøy.
Olympics flåte har vokst det siste året, i en periode med høykonjunktur for næringen. I fjor høst mottok rederiet to CSOVer fra Ulstein Verft.
Nå kontraherer rederiet altså ytterligere to skip med planlagt levering sommeren 2027.
(Vilkår)