Kleven-rettssaken: – Styreleder oppførte seg som en enehersker

Tvistesaken mot den tidligere styreformannen og eieren ved Kleven verft, Tomislav Debeljak åpnet i Hordaland tingrett i dag. – En absurd konkurs, sier boets advokat.

Tidligere styreformann Tomislav Debeljak er saksøkt av konkursboet til Kleven verft.
Tidligere styreformann Tomislav Debeljak er saksøkt av konkursboet til Kleven verft.Foto: Arvid Steen

Kroaten Tomislav Debeljak møtte personlig opp, og satt på tiltalebenken sammen med sin advokat Daniel Herde.

Debeljak fulgt oppmerksomt med via tolk, men sa ikke et ord til noen.

I dag var det boets advokat, Jan Vablum fra Simonsen Vogt Wiig, som hadde sitt innledningsforedrag i Hordaland Tingretts sal 4C.

Jan Vablum (i kappe til venstre) er boets advokat i saken mot eks-styrelederen i Kleven verft.Foto: Arvid Steen

Debeljak saksøkes personlig for styreansvar etter konkursen i Kleven verft.

Det er satt av åtte dager til saken. Kystens Næringsliv vil følge denne saken, og kommer med konklusjonen når dommeren i Hordaland tingrett har sagt sitt.

Fredag denne uken skal advokaten til Tomislav Debeljak legge fram deres versjon av saken for Tingretten.

Boet har lagt fram et krav på 136 millioner kroner. Beløpet har gradvis gått nedover. Opprinnelig var det på 200 millioner kroner.

– Parkerte styret og tok all kontroll

– Det er sterke ord, men Debeljak ønsket et enestyre hvor han skulle bestemme alt selv. Samtidig ga han uriktig informasjon til bankene. Han brøt også aksjeloven og eneforhandlet – noen vil sikkert si utpresset – underleverandører for bedre kontrakter på egen hånd, sa Vablum i sitt innledningsforedrag.

Starten på slutten

Debeljaks inntreden i Kleven verft ble starten på slutten for verftet, understreket boets advokat.

– Det er på mange måter absurd at vi står her i dag. Økonomien i Kleven verft var god. Verftets bygg under produksjon (B98) gikk etter planen.

Den 23. juni 2020 dukket styreleder Tomislav Debeljak opp i et møte med bankene som finansierte verftet.

– Den presise datoen ble dagen da bankene trakk all finansiering. I møtet svartmalte Debeljak situasjonen på verftet. Uriktig, mener vi. Han sa også at han nektet å betale lån tilbake. Bankene skjønte da fort at her kunne de ikke fortsette finansieringen. Da var verftet i realiteten konkurs, sa Vablum.

Alt stoppet opp

Vablum mener at Debeljak oppførte seg som «enehersker» og drev med utpressing av leverandører.

– Noen vil sikkert kalle det forhandlinger. Vi mener at Debeljaks forhandlinger og soloutspill bidro til å ødelegge et selskap som hadde god økonomi. Derfor står vi her i rettssalen i dag, sa Vablum.

441 rammet av konkursen

Kleven verft gikk konkurs sommeren 2020 da bankene trakk all finansiering. Bekymringen var stor etter at arbeidet på verftet var i ferd med å stoppe opp.

Dette angivelig grunnet at arbeidende selskaper trakk seg ut etter manglende betaling fra vertsledelsen.

441 ansatte ble rammet av konkursen i Kleven verft, og i datterselskapene Kleven Maritime Contracting og Kleven Maritime Technology.

Green Yard Group kjøpte verftsvirksomheten, som nå drives under navnet Green Yard Kleven. Dette selskapet er ikke part i saken.

(Copyright)
Publisert 8. November 2023, kl. 10.16Oppdatert 10. November 2023, kl. 21.37