Klør seg i hodet over nye krav: – Har stoppet planlagte prosjekter
Sjøfartsdirektoratet skjerper krav til brannsikring, ved å endre definisjonen på «fabrikkdekk» til «annet maskinrom».
– I utgangspunktet betyr dette mer arbeid. Det er vanskelig å forholde seg til regelendringene, da disse er lite kommunisert.
Administrerende direktør på Harstad Mek. Verksted AS (Hamek), Jan Oddvar Olsen, sier nye krav til brannsikring av fabrikkdekk om bord på fiskefartøy skaper forvirring, og gir stopp i prosjekter.
– I tillegg oppfatter vi at det fort blir konflikt mellom tekniske og hygieniske krav, som blir utfordrende for reder å forholde seg til, sier Olsen til Kystens Næringsliv.
Sjøfartsdirektoratet har nå begynt å regne fabrikkdekket på fiskefartøy som et «annet maskinrom», fordi utstyr der kan utgjøre brannfare.
Det betyr at rederne må følge strengere regler – blant annet for kledning, dører og brannvarsling.
Dropper ombygging
– Vi har fått stopp på planlagte prosjekter som gjelder ombygginger i fabrikkområder. Så svaret er ja, kundene vegrer seg, sier Olsen.
– Jeg har jobbet 18 år i DNV, og har hatt alle de større fiskefartøyene som kunder. Jeg klarer ikke erindre å ha vært involvert i brannhendelser i fabrikk som kan kobles til et grunnlag for å etablere definisjonen «maskinrom» på fabrikkdekket på et fiskefartøy, sier Olsen.
– I beste fall forvirrende
Ifølge Olsen er «maskinrom» grunnleggende definert i maritimt regelverk som: «Rom som inneholder forbrenningsmotorer og/eller kjel».
– Å utvide denne definisjonen med en regelendring som er lite kommunisert, er i beste fall forvirrende både for designer, reder og verft som skal håndtere denne problemstillingen i fortsettelsen, sier Olsen.
Jan Oddvar Olsen
Ikke en regelendring
– Vi har valgt å endre hva vi legger vekt på under tilsyn, fordi det har vært flere branntilløp på fabrikkdekk.
Gåseidnes mener på sin side at dette dreier seg om endringer i kategorisering, og ikke i reglene.
Han forklarer at det finnes mange typer maskinrom på et fartøy som går under betegnelsen «annet maskinrom».
– Vi har ikke endret selve regelverket – det er fortsatt det samme. Det som er nytt, er at vi nå klassifiserer fabrikkdekket som et «annet maskinrom». Det betyr at det må oppfylle kravene til laveste nivå av brannsikring, sier han til Fiskeribladet.
– Kategorisering av rom etter brannrisiko er en faglig vurdering som svarer på hvordan du som reder har bestemt å bygge fartøyet ditt. Det vil endre seg ettersom hvilke utstyr, byggeskikk og teknologi man velger å ta om bord, sier Gåseidnes til avisen.
(Vilkår)