Konteineroppgradering av batteri gir store fordeler

Batteripakken om bord på konstruksjonsfartøyet «Grand Canyon III» går inn i en konteinerløsning om bord. Det gir leverandøren store fordeler.

Grand Canyon fra 2012, søsterskip til Grand Canyon II (2015) og III (2017).
Grand Canyon fra 2012, søsterskip til Grand Canyon II (2015) og III (2017).Foto: Volstad Maritime

I juni i år leverte Norwegian Electric Systems (NES) en tilsvarende oppgraderingspakke på batteri og kontrollsystem til konstruksjonsselskapet «Volantis», også dette på oppdrag fra Volstad Maritime. Oppgrderingen skal utføres tidlig i 2023.

Volstad Maritime er et privateid rederi som eier og drifter fartøy innen seismikk, dykking, supplytjenester og konstruksjon. Der batteripakken om bord på «Volantis» fikk et eget, dedikert batterirom, går den om bord på «Grand Canyon III» inn i en konteiner under dekk. Dette skriver nettstedet Offshore Energy.

Kan forkorte verftsoppholdet

For NES gir konteinerinstallasjon leverandøren mulighet til omfattende testing før levering.

– Det betyr at verftsoppholdet kan forkortes tilsvarende, slik at fartøyet kan komme tilbake i drift så raskt som mulig, sier salgssjef i NES Egil Bremnes.

Nes er et datterselskap av HAV-gruppen. Konstruksjonsfartøyet er 127,5 meter langt, og batteripakken vil også drifte en marinekran med kapasitet på 250 tonn. Oppgraderingen sikrer fartøyet og «Grand Canyon II» en femårskontrakt med Helix Energy Solutions.

– Å installere batteripakken som en konteinerbasert løsning kan være svært kostnadseffektivt for fartøy siden man ikke trenger å bygge et dedikert batterirom, sier Trond Volstad som er prosjektleder i Volstad Maritime.

(Vilkår)
Publisert 16. November 2022, kl. 08.21Oppdatert 16. November 2022, kl. 08.26
BatteriNES (Norwegian Energy Solutions)Volstad Marine