Kystnæringslivet samler seg til kamp for båtrute

Mener det er horribelt at man bygger milliardprosjektet Stad skipstunnel, bare for i neste runde å si nei til hurtigbåt gjennom tunnelen på grunn av økonomi.

Det er stort engasjement for hurtigbåtrute gjennom skipstunnelen.
Det er stort engasjement for hurtigbåtrute gjennom skipstunnelen.Foto: Snøhetta/Kystverket
Som Kystens Næringsliv tidligere har skrevet, ligger det an til at fylkene Møre og Romsdal og Vestland sier nei den planlagte hurtigbåtruten mellom Bergen og Ålesund - via Stad skipstunnel.

Det får sterke krefter i næringslivet langs kysten til å gjøre opprør før en første politisk avgjørelse i dag skal fattes av samferdselsutvalget i Møre og Romsdal.

Reagerer på innstilling

Rapporten som ligger til grunn for negativ innstilling i saken er tvilsom, ifølge sentrale aktører som NHO Møre og Romsdal, Sogn og Fjordane Næringsråd, Måløy Vekst og Hurtigbåtforbundet.

- Det er bare ved å fortsette prosessen at man vil få klarhet i spørsmålene om finansering. Hurtigbåtnæringen er svært ambisiøs og varler en hurtig utvikling av ny teknologi. I løpet av få år vil vi ha bedre og mer egnede nullutslippsbåter, båter som både går raskere og har lavere energiforbruk, mener næringslivet.

- Det vil kunne bidra aktivt til å øke farten, noe som igjen gjør tilbudet mer attraktivt for et større geografisk område langs ruten.

Ser større muligheter

Samtidig er de klare på at prognosen for passasjerantall etter deres syn er satt svært lavt. I innstillingen til politikerne mener man at hver passasjer trolig må subsidieres med rundt 1.000 kroner, noe som vil koste de to fylkeskommunen 60 millioner kroner årlig.

- Konsekvensene av et større bo- og arbeidsmarked er lite vurdert. Dette er et forhold som vil føre til større potensial for verdiskaping, samhandling mellom næringer og vekst i folketall i regionen, påpeker næringslivet.

De ber fylkeskommunene om et samarbeid for å bedre det statlige bidraget til drift av hurtigbåtsambandet.

(Vilkår)
Publisert 11. November 2022, kl. 07.54Oppdatert 11. November 2022, kl. 09.09