Kystrederiene ikke fornøyd: – Norske rederier får stadig tøffere konkurranse

– Det er svært skuffende at regjeringen nok en gang unnlater å justere tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk, mener Kystrederiene.

Kystrederiene Tor Arne Borge er administrerende direktør for Kystrederiene.
Kystrederiene Tor Arne Borge er administrerende direktør for Kystrederiene.Foto: Simon Øverås/Kystrederiene

I går ble revidert statsbudsjett lagt fram. Kystrederiene er ikke fornøyd.

– Norske rederier står overfor en stadig tøffere konkurranse fra internasjonale aktører, selv langs vår egen kystlinje. Utenlandske skip nyter ofte bedre betingelser enn sine norske motparter og dominerer allerede en betydelig del av den innenlandske sjøtransporten, sier Tor Arne Borge, administrerende direktør hos Kystrederiene i en pressemelding.

Han legger til:

– Den kontinuerlige politiske kampen om tilskuddsordningen skaper betydelig usikkerhet for både sjøfolk og rederier.

Etterlyser mål og mening

Kystrederiene etterlyser tydelige prioriteringer for sjøtransporten, og den viktige rollen den maritime næringen spiller både nasjonalt og internasjonalt i revidert statsbudsjett.

Samtidig som Norge er et høykostnadsland, er det avgjørende å opprettholde gode og langsiktige rammevilkår for den maritime næringen, heter det i pressemeldingen.

Dette må til for å sikre sysselsetting av norske sjøfolk i et internasjonalt marked, mener organisasjonen, som er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for nærskipsfarten.

Uklart om klimagrep

Kystrederiene har aktivt deltatt i klimapartnerskapsforhandlingene mellom maritim næring og Nærings- og fiskeridepartementet og Klima- og miljødepartementet.

– Dessverre har verken staten i forhandlingene eller i det reviderte nasjonalbudsjettet kommet med indikasjoner på hvordan de vil støtte de ambisiøse målene for å nå klimamålene i 2030 og 2050, sier Borge.

Kutter den ekstra arbeidsgiveravgiften

Men noe med det reviderte statsbudsjettet er bra, mener Borge og Kystrederiene:

– Vi hilser regjeringens beslutning om å avvikle den midlertidige arbeidsgiveravgiften fra 1. januar 2025 velkommen. Denne avgiften har gjort norske rederier mindre konkurransedyktige sammenliknet med deres utenlandske konkurrenter. Det var på høy tid at denne avgiften ble avviklet.

(Copyright)
Publisert 15. May 2024, kl. 05.17Oppdatert 15. May 2024, kl. 05.17