Lanserer ny ladeteknologi til sjøs
Rem Offshore håper at deres charterkunder tar offshore-ladestasjonen i bruk innen kort tid.
- Vi er i dialog med flere, potensielle kunder av Ocean Charger-laderen. Laderen er klar til å komme seg ut på markedet, melder Vard til Kystens Næringsliv.
Denne uken hadde Vard første ladetest av den mye omtalte ladestasjonen Ocean Charger. Prosjektet er nå avsluttet etter flere år med ulike former for testing.
Ladestasjonen til sjøs, som den også kalles, festes på blant annet havvindturbiner. Den lades fortløpende opp av turbinen.
Batteri- og hybridfartøy kobler seg på via en kabel, på samme måte som vi lader elbiler.
Havvindfartøyet Rem Power er det første fartøyet som deltar i testingen av Ocean Charger-prosjektet.
Stort steg mot nullutslipp hos rederiet
COO i rederiet Rem Offshore, Ronny Pål Kvalsvik understreker hvorfor det er viktig for dem å være en del av dette prosjektet:
– For oss er det ekstremt viktig å være en del av Ocean Charger-prosjektet. Vi kan nå vise konkrete resultat av hva vi har sagt i årevis, og sammen med partnere kan vi bevise for markedet at dette er gjennomførbart, sier han til Kystens Næringsliv.
Han legger til at Ocean Charger-teknologien er klar for markedet.
– Jeg tror de første charterkundene har fattet interesse for løsningen nå når vi har bevisst at dette er gjennomført og forventer at chartere vil se på etter innstillinger og på alle nye vindparker i løpet av de neste månedene. I alle fall så fremmer vi Ocean Charger til alle våre kunder. For oss er dette et godt steg mot nullutslippsteknologi fra Rem Offshore, sier Kvalsvik.
Ocean Charger har nå utredet og evaluert de tekniske løsningene for energioverføring til batteridrevne skip offshore, og demonstrert et pilotprosjekt om bord på et service-fartøy for havvind..
Ved å koble fartøy til strømnettet i vindparken og lade batterier jevnlig, sikrer Ocean Charger-løsningen utslippsfrie fartøyoperasjoner.
Ocean Charger har gjennom testene bevist at den kan tilføre strøm til skipet på feltet uten å bruke andre energikilder enn strømmen som er tilgjengelig i vindparken, sier Vard.
Det er gjort høyspentladingstester av batteriene til skipet, og det er gjort testing av tilkoblingsløsningen offshore, der man med hell demonstrert at kabelen kan kobles til og fra gjennom store deler av året i Nordsjøen.
Med et sterkt konsortium av industri- og forskningspartnere har Vard ledet an fra forskning til testing, validering og kommersialisering av nye teknologiske løsninger for energioverføring til batteridrevne skip offshore.
– Ocean Charger-prosjektet og det prosjektet representerer, nemlig muligheten til å lade skip offshore, er sentralt for oss som skipsbyggere for å kunne levere nullutslippsskip til havvindindustrien, sier Håvard Vollset Lien, leder for prosjektet og Vice president Research and Innovation i Vard-gruppen.
Prisvinnende prosjekt
Ocean Charger ble kåret til Vessel Charging Innovation of the Year under Electric & Hybrid Marine Expo Europe i 2023.
– Vi har bevist at konseptet kan gjennomføres, så vi er veldig stolte av alle partnerne og gleder oss til neste fase, sier administrerende direktør Ada Jakobsen i Maritime CleanTech.
Prisutdelingen, som ble koordinert av magasinet Electric & Hybrid Marine Technology International, ble ledet av et panel av internasjonale journalister og bransjeeksperter.
(Copyright)Ocean Charger
- Prosjektet Ocean Charger har fått 38 millioner gjennom Grønn plattform for å utvikle offshore ladeløsninger for skip.
- Målet med prosjektet er å gå fra forskning til testing, validering og kommersialisering av nye tekniske løsninger for energioverføring til batteridrevne service- og konstruksjonsskip ute i havvindparkene.
- Det treårige prosjektet startet 1. januar 2023.
- Vard Design leder Ocean Charger sammen med søsterselskapene Seaonics og Vard Elektro.
- Partnere er Rem Offshore, Solstad Offshore, SINTEF Energi, SINTEF Ocean, DigiCat, Sustainable Energy, Equinor, Source Energie, Corvus Energy, Plug, Shoreline, Marin Energi Testsenter, Universitetet i Bergen, NORCE og Maritime CleanTech.