Lærlingen som ble verftseier i Tyrkia
Han verfts-debuterte hos Westcon. Nå er Jon T. Håvardsen eier og verftssjef for 600 arbeidere på «norske» Norse Shipyard i Tyrkia. Kunder fra hele verden står på kundelisten.
Selve Norse Shipyard har et verkstedsområde med et areal på drøyt 10.000 kvadratmeter, mens verftet har et areal på 35.800 kvadratmeter.
I år håper Håvardsen å skipe flere fartøy ut fra slippen i Tyrkia og hjem til Norge.
Det gleder verftseieren og verftssjefen ekstra når norske kunder signerer kontrakt med det tyrkiske verftet hans.
Sender fartøy fra Tyrkia til Norge
– Vi satser på å bygge to-tre fartøy til gamlelandet årlig, sier han. Så får vi se etter hvert om det blir flere skip til Westcon. Det er i alle fall målet å sende «him» noen fartøy til Westcon-verftet i Ølen i år, sier Håvardsen til Kystens Næringsliv.
Men «gamlelandet» er ikke helt korrekt.
Jon Håvardsen har også et hus i Etne hvor han er titt og ofte.
Jon Håvardsen.
– Jeg er heldig som kan pendle litt mellom surt vestlandsvær og litt bedre klima i «Syden», sier han.
I Tyrkia, nærmere bestemt i byen Kocaeli, ti mil sør–øst for Istanbul har Håvardsen i ti år vært verftssjef og eier sammen med sin forretningspartner Mustafa Süngü.
Her endte han opp etter å flakket rundt i verden hvor han har jobbet med verft og rigger i flere år.
– Det var litt impulsivt, men også veldig planlagt. Sammen med min forretningspartner Mustafa Süngü hadde vi selskapet Norse Celik, som produserer rør og tanker, Norse Pradinox, som jobber med rustfritt stål i Tyrkia. Så balet det på seg og vi trengte mer plass. Etter hvert ble Norse Shipyard en realitet for 10 år siden, sier Håvardsen.
Han legger til at det tyrkiske verftet er blitt spesialister arbeidsbåter og ombygger fartøy for norske kunder.
Blant annet i samarbeid med Westcon i Ølen, som hittil har fått sju stålskrog fra verftet hans.
Det er store sjanser for at det blir flere.
– Det er alltid kjekt å sende fartøy tilbake til gamlelandet. Enten som uinnrede stålskrog, eller ferdige skip. Og Westcon i Ølen vil alltid ha en spesiell plass i mitt hjerte, sier han.
Etablert et komplett verft
Det tyrkiske verftet har etter hvert fått hele verdikjeden i det å bygge fartøy på ett sted, forklarer etnebuen.
– Vi har hele produksjonskjeden på plass. Vi lager stålskrog, bygger ferdige båter og utfører ombygninger. Et eksempel er prosjektet vi gjorde for Firda Seafood, hvor vi ombygget en PSV (plattformforsyningsskip) til en brønnbåt, sier han.
Men han legger til verftet hans med årene har blitt et fullskala verft med «alt på huset».
– Det vi skiller oss ut på fra mange andre verft, er at vi gjør alt – design, stålproduksjon og ferdigstilling. Norske verft sender ofte stålarbeidet til utlandet, men vi gjør alt her i Tyrkia, i tett samarbeid med Norse Design.
– Forskjellene er ikke så veldig store, men det er billigere å bygge båter ferdig her i Tyrkia. Vi prøver å være et «norsk verft i Tyrkia», og de fleste av oss her har jobbet imot norske kunder og vi har en bra forståelse på hva de ønsker i proskjektet sitt. Kundene våre er både norske, tyrkiske, kanadiske, ukrainske og danske, for å nevne noe land.
Håvardsen kan fortelle at Norse Shipyard med årene har blitt et middels stort verft i Tyrkia.
Hadde verftet vært i Norge ville det vært et av de største.
Jon Håvardsen, Norse Shipyard i Tyrkia.
– Når det gjelder arbeidsstyrken, har vi rundt 600–700 ansatte med innleide når vi har fullt trykk. Det er enklere å få tak i arbeidskraft her, selv om de største verftene i området konkurrerer om de samme folkene. Vi importerer ikke arbeidskraft, og mange av våre ansatte har vært med oss i over ti år, sier han,
– Før han legger til:
– Vi har til og med greid å overtale noen norske fagfolk ned hit i varmen, sier verftssjefen.
– Den ser veldig bra ut. Vi hadde håpet å få signert noen flere kontrakter før jul, men vi er godt fornøyd. Vi har allerede tegnet kontrakt for levering fire nye skip, derav to nybygg.
– Det er annerledes, men det fungerer bra. Tyrkia har noen utfordringer, som en større avstand mellom ledelse og arbeidere, men vi har innført en skandinavisk ledelsesstil, og det ser ut til å fungere fint. For meg personlig pendler jeg litt fram og tilbake. Jeg bor i Etne, men jeg har også bodd i Polen og andre steder før.
Militære planer for Tyrkia
Hjemme i Norge har flere verft begynt å snuse på muligheten for å bygge ett eller flere av standarsfartøyene til Sjøforsvaret som snart skal ut på anbud.
Men i Tyrkia har ikke Håvardsen skjenket det norske forsvaret en tanke.
Han har andre sjøforsvar i tankene.
Håvardsen ser mulighetene for å bygge tyrkiske militære skip som større.
– Vi har ikke gått inn på militære fartøy enda, men vi har begynt på godkjenningsprosessen for å kunne levere slike prosjekter i framtiden. Det har jeg stor tro på kan bli en viktig inntektskilde for oss i framtiden, sier han.
Westcon-sjefen er fornøyd
Administrerende direktør i Westcon, Øystein Matre, kan fortelle om et langt og godt samarbeid med eks-lærlingen som startet sin karriere i Ølen.
– Vi har hatt et godt samarbeid med Jon i flere år. Det er jo alltid kjekt å kunne legge til at han startet som lærling hos Westcon Ølen. Nå har han bygget opp en seriøs aktør som leverer til noen av de største verftene i Tyrkia. Det er imponerende, sier Matre til Kystens Næringsliv.
Han legger til Westcon har fått levert sju skip fra Norse Shipyard.
– Dette er stålskrog som vi innreder ved et av våre verft i Norge. Det er ekstra positivt at vi sparer penger ved å bruke Jons verft til stålarbeidet. Han leverer på tid. Det er også veldig viktig for oss, sier direktøren.
– Det får tiden vise. Når det gjelder kontrakter for 2025, kommer vi tilbake til det når det blir aktuelt.
(Vilkår)