– Sjøfartsdirektoratet viser til to alternativer og anbefaler det ene. Det gjør vi i lys av utviklingen av EUs helt nye regelverk for å redusere klimagassutslipp, og de mange høringsinnspillene til overgangsordningen, sier prosjektleder Henrikke Roald, underdirektør i Underavdeling for regelverk og avtaler i Sjøfartsdirektoratet på direktoratets sider.

Etter Stortingets vedtak i 2018 om at verdensarvfjordene skal være utslippsfrie fra 2026, fikk Sjøfartsdirektoratet i mars 2022 i oppdrag fra KLD å utarbeide regelverket. Dette inkluderte også tilleggsvedtakene fra februar 2021 om å sikre cruiseanløp i verdensarvfjordene også etter 1. januar 2026.

Alternativ 1 om nullutslipp
  • Kravet om nullutslipp fra 2026 er i hovedsak likt det som var på høring.
  • Overgangsordningen som tillater biogass beholdes, men med en justering som tillater bruk av biogass basert på massebalanse. Konsekvensen er at hovedessensen av forslaget som var på høring består, men at overgangsordningen blir noe mer praktisk innrettet.
  • Flere cruiseskip kan benytte seg av ordningen og det legges dermed til rette for flere anløp, sammenlignet med det som ble sendt på høring.
Kilde: Sdir

Høringsrunden for forslaget er nå avsluttet, og Sjøfartsdirektoratet sender sitt korrigerte forslag og anbefaling til Klima- og miljødepartementet (KLD).

– Sjøfartsdirektoratet har selvsagt tatt på alvor vedtakene fra Stortinget, og leverer nå vårt svar på det todelte oppdraget vi fikk fra departementet. Vår anbefaling er sendt til KLD for videre behandling og beslutning, sier sjøfartsdirektør Knut Arild Hareide.

Anbefalt alternativ 2 om nullutslipp
  • Kravet om nullutslipp fra 2026 er i hovedsak likt det som var på høring.
  • Overgangsordningen utvides til også å omfatte andre kvalifiserte drivstoff, med utgangspunkt i definisjoner og krav i EUs regelverk. Flere cruiseskip kan anløpe verdensarvfjordene enn om bare biogass kan benyttes i overgangsordningen.
  • Sjøfartsdirektoratet vurderer konsekvensen av den alternative overgangsordningen til å være tilnærmet lik den opprinnelige ordningen, både når det gjelder å drive innovasjon og kutte utslipp. Hensynet til fortsatt anløp i verdensarvfjordene blir med dette i større grad ivaretatt. Med dette forslaget imøtekommes en stor andel av høringsinnspillene.
Kilde: Sdir

Miljøkravene for skip i verdensarvfjordene er allerede blant de strengeste i verden, og Sjøfartsdirektoratet anbefaler nå et alternativ som balanserer hensynet til nullutslipp og fortsatt cruisetrafikk i verdensarvfjordene.

Sjøfartsdirektoratet anbefaler også et unntak for passasjerskip som settes inn i rutetrafikk på grunn av planlagt veiarbeid eller akutte beredskapssituasjoner. Direktoratet vurderer om overgangsordningen bør utvides til å omfatte mindre skip, men anbefaler å beholde grensen på 10.000 bruttotonn.