Faksimile fra en av chattene Helsesista mottar fra følgere som jobber til sjøs.

– Jeg tror mange biter ting inni seg og bærer på vonde kommentarer og episoder. Noen slutter etter vonde turer, eller omskolerer seg til å jobbe med noe annet i stedet for å ta kampen om bord eller ved hjelp av kontoret på land. Det er inntrykket mitt etter tilbakemeldingene jeg har fått fra følgerne mine, sier «Helsesista» Tale Maria K. Engvik til Kystens Næringsliv.

I dag har hun 176.000 følgere på Snapchat.

Les også denne historien hos oss om en ung kvinne som ble trakassert til sjøs:

Engvik deler gjerne noen av de mest graverende meldingene og chattene hun har fått med Kystens Næringsliv. Slik at voksne folk kan oppføre seg bedre. Slik at arbeidsmiljøet blir bedre til sjøs.

– For en stund tilbake fikk jeg en desperat melding fra en ung jente som «mistet» alle trusene sine i fellesvaskemaskinen på båten hun jobbet. Det var ekkelt. Det var trakassering. Men hvem tar du opp dette med når du befinner deg med sjøfolk som er dobbelt så gamle som deg flere hundre sjømil fra land?

Engvik ble et kjent ansikt og en god hjelper på sosiale medier for noen år siden.

Hun er helsesykepleieren som fant ut at det var mer effektivt å hjelpe unge mennesker på Snapchat.

I tillegg holder hun foredrag der hun ber godt voksne folk skjerpe seg i relasjon med unge mennesker.

Ung til sjøs er tøft

– Det er garantert vrient for en 20-årig gammel jente eller gutt å ta opp problemer som dukker opp til sjøs med en leder som er over dobbelt så gammel. For det er nok av problemer som ofte blir større enn på land, når man befinner seg hundrevis av sjømil fra kjæreste, venner og mamma og pappa, sier Engvik.

Tror du det er stort problem med unge som ikke finner seg til rette på sjøen?

– Nei, det har jeg ingen bakgrunn til å spekulere i. Det har nok blitt bedre de siste årene, men å være ung på sjøen er tøft. Når det er sagt, så gjelder de samme reglene på land som til sjøs. Ingen skal bli trakassert til sjøs «bare fordi det tradisjonelt er litt røffere miljø til sjøs», sier Engvik.

En dedikert hjelper

Nylig var hun hentet inn på Ombordfryst-konferansen i Ålesund for å snakke om tilbakemeldinger hun har fått fra unge som sliter når de ute og jobber på båt.

Chat fra en av Helsesistas følgere.

Hun fikk stående applaus under foredraget i Ålesund om hva unge sjøfolk sliter med.

Mange folk i ulik aldre kom bort til henne etter foredraget og sa at dette med unge som ikke finner seg til rette til sjøs var noe de kjente seg igjen i, men ofte var vrient å løse.

Men Engvik tror at en «dedikert hjelper» på land kan hjelpe mange:

– Mange kommuner har et mobbeombud som bidrar til å løse små og store konflikter, hovedsakelig på flere ungdomsskoler. Etter å ha fått mange innspill fra unge mennesker som finner det vanskelig å spørre om hjelp når problemene tårner seg opp på sjøen, burde bransjen hatt et trivselsombud, sier «Helsesista» Engvik.

Anne Jorunn Møkster er daglig leder i Simon Møkster Shipping. Foto: Tommy Ellingsen

Viktig med fritidsmiljøet

– Mye handler om å skape et miljø på fritiden om bord. Jobber du på land, går du hjem. Her er du rundt de du også jobber med, sier Anne Jorunn Møkster til Kystens Næringsliv.

Daglig leder i Simon Møkster Shipping er ikke ukjent med verken førstereismannskap eller unge mennesker i eget rederi.

Jeg tror mange unge biter ting inni seg og bærer på vonde kommentarer og episoder.

«Helsesista» Tale Maria K. Engvik

I august skrev Kystens Næringsliv om lærlingen Aurora Hilleren, som sto foran sin andre tur ut på et av Møkster-rederiets fartøy.

Samtidig som næringen generelt sliter med noe av et omdømmeproblem, kunne Hilleren fortelle at hun ble godt ivaretatt på «Stril Merkur», som har egen fadder om bord.

– Jeg ble aldri behandlet som inkompetent. Etter noen uker følte jeg at jeg var en del av mannskapet og kunne bidra skikkelig til arbeidet om bord. Jeg ble behandlet som en ferdig utdannet matros. Det satte jeg veldig pris på.

En jobb bransjen burde sponset

– Burde jobben med et helseombud være en statlig oppgave? spør vi «Helsesista».

– Nja, jeg tror at dette burde vær en oppgave som rederne, eller paraplyorganisasjonene til rederne, burde gått sammen om å løse. Jeg tror en slik stilling kunne fungert som en problemløser, men også en støtte for unge sjøfolk, sier hun.

På lang sikt tror hun også en slik stilling kunne fungere godt som et rekrutteringstiltak for et jobbliv på sjøen, sier hun.

– Jeg tror et trivselsombud kunne løse mange utfordringer. Blant annet å informere om hvordan livet til sjøs er, for unge mennesker som vurderer en maritim framtid, sier Engvik.

Sigvald Sveinbjørnsson, Maritime Bergen. Foto: Cecilie Bannow

I Bergen sitter leder for Maritime Bergen, Sigvald Sveinbjørnsson og nikker fornøyd.

Bransjen er på ballen, som det heter.

– Dette er et kjempeinitiativ fra «Helsesista»! Vi er på samme bølgelengde. Vi er svanger med et prosjekt der vi håper å få til en løsning med et nøytralt trivelseombud som skal hjelpe unge mennesker i maritim bransje. Forhåpentligvis har vi noen nyheter om dette om ikke så veldig lenge, sier Sveinbjørnsson til Kystens Næringsliv.

Fadder og verneombud

Møkster i Simon Møkster Shipping mener selv at spesielt lærlingordningen evner å gjøre introduksjonen til sjømannsyrket myk.

– Man kommer gjerne inn i et miljø der det er flere lærlinger, kadetter og unge folk. I tillegg har man en fadder og et verneombud som passer på. Det er et positivt system, som tas med videre.

Chat fra Helsesista.

Møkster opplever at ulike aldersgrupper ofte gir høy trivsel om bord, og at mannskapet blir godt sammensveiset.

Møkster mener det er viktig at det tas initiativ om bord.

– Det er kontinuerlig drift, der noen er på jobb sammen hele veien og blir del av ditt eget vaktlag som du spiser sammen med. Da er det viktig at det blir tatt initiativ til sosiale aktiviteter som trim og trimkonkurranser, bingo og liknende. I tillegg må det være god dekning, sånn at den enkelte kommer i kontakt med familie og venner fra havet.

Chat fra sjøs

Jevnlig får Engvik chatter og meldinger fra unge mennesker som sliter med å finne sin plass på sjøen. Ofte er det unge jenter som har det verst i et mannsdominert miljø.

– Jeg tror nok de fleste redere har gode systemer for å ta vare på unge ansatte. Men hver gang jeg tar opp maritim næring i min «story», får jeg mange meldinger fra unge som sliter med hverdagen til sjøs, eller er bekymret for kjæresten sin som jobber til sjøs, sier hun.

Men hun legger til at hun prøver å hjelpe hver eneste en som tar kontakt.

– Jeg prøver å hjelpe så godt jeg kan med min bakgrunn, men jeg oppfordrer alltid de unge å ta problemene opp med arbeidsgiver. Men det er selvsagt ikke like lett. Da vil et nøytralt trivselsombud kanskje hjelpe, sier «Helsesista».

Du vil vel ikke gå glipp av noe?
Kystens Næringsliv har nyhetsbrev. Redaksjonssjef Arvid Steen oppdaterer deg ukentlig på det viktigste som skjer i maritim industri og leverandørnæring.